ברוך שפטרנו: נשיא הונדורס ביטל את השתתפותו בטקס הדלקת המשואות

נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס, ביטל אמש (שני) את השתתפותו בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל ביום רביעי הבא. הרננדס אמור היה להתלוות למדליקת המשואה מטעם המרכז לסיוע ושיתוף פעולה בינלאומי במשרד החוץ (מש"ב), כבוגר קורס מנהיגות חברתית של המרכז. זו היתה אמורה להיות הפעם הראשונה שבה מנהיג מדינה זרה ישתתף בהדלקת משואה בטקס.

2018-04-10_204903

הנשיא הרננדס וידידים בעת ביקורות בישראל (צילום: לע"מ)

 

שרת התרבות מירי רגב התייחסה אתמול לביטול הגעתו של הרננדס לטקס ואמרה כי "אם נשיא הונדורס יחליט לא להגיע לאור ההשמצות של החברים באופוזיציה ובראשם [יו"ר מרצ ח"כ תמי] זנדברג, זה מכוער וזה יראה שהאופוזיציה חוברת לבי.די.אס נגד מדינת ישראל ואינה מבינה את משמעות היחסים הבינלאומיים של מדינת ישראל עם מנהיגי העולם".

יצוין שקבוצת פעילי שמאל התכוונה להפגין נגד נשיא הונדורס בעת טקס הדלקת משואות יום העצמאות שייערך בהר הרצל. אחד מפעילי הקבוצה, עו"ד איתי מק, מסר ש"בהונדורס פועלת אחת מהמשטרות המושחתות והמסוכנות בעולם לאזרחים ולאזרחיות. המשטרה בהונדורס בעצמה קשורה לארגוני פשע ולקרטלי הסמים. בהונדורס הצבא פועל נגד עמו בתוך המדינה, ולא רק שומר על הגבולות. בשנת 2013, הממשלה ההונדורית הקימה משטרה צבאית אשר כוללת מעל 3,000 חיילים, אשר משתמשת ברובי תבור תוצרת ישראל". ועוד "בין היתר, הוקמו שתי יחידות עלית במשטרה הצבאית, ה'טיגרס' וה'קובראס' המוכרות כמפרות סדרתיות של זכויות אדם. כבר באוגוסט 2016, בכירים באו"ם הזהירו כי הונדורס הפכה לאחת המדינות המסוכנות בעולם לפעילי זכויות אדם. בשנת 2015 הונדורס נבחרה למדינה המסוכנת בעולם לפעילים לאיכות הסביבה".

יצוין שבעקבות ביקור של משלחת הונדורית בישראל, באוקטובר 2015, נחתמו הסכם הבנות בפברואר 2016 והסכם ביטחוני גדול בין המדינות בדצמבר אותה שנה. אף שההסכם מוסתר מהציבור הישראלי, כפי שקרה במקרים של בורמה ואזרבייג'ן, גם הפעם פרטי ההסכם פורסמו על ידי גורמים רשמיים בהונדורס. לפי פרסומים רשמיים של משרד הביטחון בהונדורס, ההסכם עם ישראל כולל: שדרוג של מטוסי F5 ו-A37, ומסוקים של חיל האוויר; מכירת ספינת סיור הכוללת מנחת למסוקים, ומערכות נשק לספינות; מערכות קשר לחיל הרגלים; 6 מל"טים; מערכת מעקב לשימוש השירות החשאי ההונדורי; והקמת מרכז מבצעים – הכל תמורת 209 מיליון דולר. נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס, האמור להדליק את אחת המשואות בשבוע הבא, טען שמדובר בהסכם היסטורי שיחזק את כוחות הביטחון "כפי שלא נעשה מעולם".

כמו כן, הונדורס נמצאת במשבר פוליטי קשה על רקע זיוף את תוצאות הבחירות שנתקיימו בנובמבר אשתקד, בהן נבחר שוב הרננדס, תוך הפרה בוטה של חוקת ארצו. בתגובה החלו הפגנות ענק ברחבי הונדורס, שדוכאו ביד קשה על-ידי כוחות הביטחון וגרמו למותם של 36 מפגינים. עוד עשרים פעילים יושבים במעצר בהמתנה למשפטם. הממשלה הכריזה בדצמבר האחרון על מצב חירום, הקפאת הזכויות החוקתיות של האזרחים ועוצר. ב-13 במארס האחרון הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, הודיע כי ישנן ראיות שהרג המפגינים על-ידי כוחות הביטחון בהונדורס היה בניגוד לחוק, וכי קיים חשש שהמצב במדינה הלטינו-אמריקאית ימשיך להידרדר לאור החסינות שמקבלים האחראים לפשעים אלה.