ח"כ עודה על הסרטון ובו חיילים צוהלים לאחר ירי על פלסטיני ליד הגדר: להעמיד לדין גם את נותני הפקודות

בסרטון ששודר אמש (יום ב') בכל מהדורת החדשות בטלוויזיה ושמקורו בקבוצות וואטסאפ נראה צלף של צה"ל פוגע בפלסטיני לא חמוש ושלא היווה כל סכנה העומד ליד גדר המערכת בגבול הרצועה .מועד האירוע אינו ידוע אך בסרטון שצולם מבעד לעדשת כוונת או משקפת, נראים כמה פלסטינים בסמוך לגדר. המפקדים והלוחמים בכוח הנחו את הצלף באומרם "ברגע הוא עוצר אתה מוריד לו. יש לך כדור בקנה. אתה עליו?" כאשר הצלף משיב בחיוב, מפקד הכוח אומר לו "סע, תן". ואז הלוחם שהחזיק בנשק המדויק אומר "אני לא יכול לראות/לירות בגלל התלתלית כפרה". לאחר הירי נשמעים קולות הצהלה של החיילים שבמקום שתיעדו את הירי, ובין היתר נשמעת הקריאה: "איזה סרטון אגדה".

2018-04-10_204845

צלפים ליד הגדר בעזה (צילום: דובר צה"ל)

 יושב ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הגיב לתיעוד, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ב"סרטון שמחריד את הנפש. צהלות השמחה על לקיחת חיים ומה שעל פניו נראה כמו הוצאה להורג של מי שלא סיכן איש. החייל שירה וצילם צריך לעמוד לדין, אבל מי שנתן את הפקודה לירות במפגינים לא חמושים הוא מי שמסוכן באמת". ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה: "הכיבוש וההסתה משחיתים את הנפש. לצערי, אינני בטוחה שמדובר במקרה בודד וחריג".

ארגון "בצלם" הצהיר אמש בתגובה לסרטון כי "ירי דומה לזה שנראה בסרטון התרחש מאות פעמים בשבועות האחרונים ברצועת עזה וגרם להרוגים ולפצועים – כל זאת בגיבוי מלא של הדרג המדיני הבכיר והקצינים הבכירים בצבא". לדברי "בצלם", "הזעזוע לכאורה שהם מביעים כרגע, והבטחתם לחקור את האירוע, היא חסרת משמעות ואין ספק שגם הפעם 'התחקיר היסודי' יטייח את האמת".