בצלם: ישראל מונעת מאלפי חולים פלסטינים מרצועת עזה לקבל טיפול רפואי

המצור שמטילה ישראל על רצועת עזה זה יותר מ-15 שנים הביא לקריסתה של מערכת הבריאות בה, כך טוען ארגון זכויות אדם בצלם. רמת השירותים הרפואיים הניתנים בה רחוקה מלענות על צורכי התושבים, וקיים מחסור תמידי בתרופות ובציוד רפואי.

גם השנה כמו בעבר חולים הזקוקים לטיפול רפואי שאינו זמין ברצועה – הם המשלמים את המחיר: ישראל מחייבת אותם ואת המלווים שלהם להגיש בקשות בהליך בירוקרטי מתיש, כשהקריטריונים לאישור הבקשה אינם ידועים ודחיית הבקשה אינה מנומקת. רבות מהבקשות כלל אינן נענות, והתושבים נדרשים להגישן שוב ושוב מבלי לדעת אם יצליחו לבסוף לקבל את ההיתר הנכסף, ולהגיע לבית החולים בגדה, במזרח ירושלים או בישראל.

לדברי בצלם, בדומה למדיניותה בעבר, גם בשנה האחרונה דחתה ישראל אלפי בקשות. במהלך 2022 נדחו למעלה מ-20 אלף בקשות של חולים ומלוויהם להגיע לטיפול רפואי בבתי חולים מחוץ לרצועה. חלק מהבקשות כלל לא נענו עד למועד התור.

לפני נתוני ארגון הבריאות העולמי, ב-2022 הוגשו 20,411 בקשות עבור חולים כדי לצאת מהרצועה לצורך טיפול רפואי. כ-51% מהן הוגשו עבור טיפול בבתי החולים במזרח ירושלים, כ-31% לבתי חולים בשאר הגדה המערבית וכ-18% לבתי חולים בישראל. 6,848 (34%) מתוך הבקשות סורבו על ידי משרד התיאום הישראלי – חלקן במפורש באמצעות הודעה לחולים שבקשתם נדחתה, חלקן במשתמע באמצעות אי מתן מענה עד למועד התור. מתוך הבקשות שהוגשו, 9,641 היו עבור נשים, 2,935 (30%) מתוכן סורבו, 6,254 הוגשו עבור קטינים, 1,906 (30%) מתוכן סורבו, ו-3,875 הוגשו עבור חולים מעל גיל 60, 843 (22%) מתוכן סורבו. נוסף על כך, 219 חולים זומנו לחקירת שב"כ במחסום ארז כתנאי לבחינת בקשתם להנפקת היתר, בהם 66 חולי סרטן, 38 נשים, ו-26 חולים מעל גיל 60. 91% מבקשות אלו סורבו.

חלק מהמקרים חולים אינם יכולים לנסוע לבדם לקבל את הטיפול הרפואי, בין אם בשל מצבם הרפואי ובין אם בשל גילם. ישראל מאפשרת להם להגיש בקשה גם עבור מלווים, אך במקרים רבים היא מסרבת להנפיק להם היתרים – גם כאן, לעיתים במפורש ולעיתים במשתמע. במקרה כזה, על החולים להגיש בקשה נוספת ולהתחיל את התהליך מההתחלה, כשייתכן ששוב בקשתם תידחה. ב-2022 הוגשו 26,520 בקשות להיתרים עבור מלווים. 16,365 (62%) מהן סורבו.

ההליך המפרך לקבלת היתר לצורך טיפול רפואי ולמלווה עלול להחמיר את מצבם של החולים ואף לגרום למותם. בצלם תיעד במהלך 2022 ארבעה מקרים של חולים שנפטרו לאחר שבקשות חוזרות ונשנות להגיע לטיפול רפואי בגדה סורבו פעם אחר פעם, בהם פאטמה אל-מסרי, שנפטרה בגיל שנה ושבעה חודשים; מוחמד א-לדאווי, בן 31 ואב לחמישה; אכרם א-סלוטאן, בן 61 ומחמוד אל-כורד, בן 45 ואב לשישה. "מובן שמספר זה אינו משקף את התמונה המלאה, שכן ישנם חולים הנמנעים מלהגיש בקשות מלכתחילה – בין מאחר שאינם יכולים, כמו למשל חולים שהם חסרי מעמד ברצועת עזה, ובין אם מפני שהתייאשו מההליך הבירוקרטי המפרך", הדגישו.