בפגישה עם ח"כים מהרשימה המשותפת הציגו פעילים מזרחים מסמך חזון חדש

קבוצה גדולה של פעילי שמאל מזרחיים, ביניהם פעילי חד"ש, נפגשו במשכן הכנסת בשבוע שעבר (14.2) עם ח"כים של הרשימה המשותפת, וביניהם חמשת חברי הכנסת של חד"ש: יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, עאידה תומא-סלימאן, דב חנין, יוסף ג'בארין ועבדאללה אבו מערוף.

בפגישה, בה נכחו חברי כנסת מכל ארבע הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת, ופעילי שמאל מזרחיים בולטים כמו פרופ' גדי אלגזי ואורלי נוי, מסמנת אות פתיחה להקמתה של יוזמת "מזרחית משותפת", שמטרתה לחבר בין הציבור הפלסטיני בישראל והנהגתו לבין הציבור המזרחי,וקבוצות מוחלשות אחרות בחברה בישראל. היעד הוא "לנוע מסולידריות לשותפות" כפי שכתב המשורר אלמוג בהר, מיוזמי ההתארגנות.

היוזמה לא מתמצה בהדגשת הקשר התרבותי בין הציבור המזרחי לזה הפלסטיני, או בסולידריות של קבוצה אחת עם קבוצה אחרת, כי אם מדגישה את הדיכוי ממנו סובלות שתי הקבוצות תחת המשטר הניאו-ליברלי שמובילות ממשלות הימין:

2016-03-20_173256

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת בפגישה עם יוזמי "מזרחית משותפת"

 

"המציאות הפוליטית והחברתית מזמנת לנו המזרחיות והפלסטיניות סדר יום משותף" נכתב בקול הקורא. "לדוגמה: הרחבת גבולות השיפוט של עיירות הפיתוח והערים הערביות, מאבק בכליאת היתר של מזרחים ופלסטינים, מאבק במערכת החינוך המסלילה והמפלה, מאבק במחיקת התרבות וההיסטוריה שלנו, מאבק באלימות המשטרה ובגזענות, השותפות בלשון הערבית ובתרבות הערבית, הרחבת האפשרויות לביטוי זהות, והתנגדות לדיכוי של אימהות חד הוריות ולאלימות יומיומית כלפי נשים בכלל ונשים מקבוצות מוחלשות בפרט, ומאבק בהיעדר משאבים המופנים למלחמה זו. מאבק משותף לנוכח מדיניות תכנון ניאו-ליברלית, שמצד אחד מאפשרת לשמר ולקדם את תהליכי הדיכוי והעקירה של תושבים  פלסטינים  בערים,  ומצד  שני מתעלת את דחיקתם החוצה של התושבים המזרחים (כמו גם קבוצות אחרות) בשכונות המוחלשות תחת הכותרת של 'התחדשות עירונית'. מבלי לחצות את המחסומים בינינו לא נוכל להיאבק יחד על סדר היום המשותף".

ועוד: "מול ממשלת נתניהו הרביעית, ממשלת התהום המדיני, הכלכלי, החברתי והאנושי, נשאף להתחיל את תהליך האמת והפיוס בין הקולקטיבים הלאומיים וההטרוגניים, הפלסטיני והיהודי, במטרה לבנות כאן בית משותף. יחד נכיר בפצעים העמוקים של כל קרבנות שפיכות הדמים, האלימות הכלכלית והמגדרית. ברוח הקריאה של המשורר מחמוד דרוויש שכתב בפתח ספרו 'מצב מצור' ("حالة حصار"): "نُرَبِّي الأملْ", ("נְגַדֵל את התקווה", תרגם: מוחמד חמזה ע'נאים), עלינו לגדל את התקווה כדי שנוכל להציע אותה לחברה כולה, לילדינו ולדורות הבאים".

בתקופה בה תקווה היא מצרך נדיר ביותר, ההתארגנות החדשה מראה כי חיבורים בין קבוצות שונות אפשריים, וכי רק כך – תוך יצירת קשרים מפתיעים ושבירת ההפרדות המוכרות, ניתן להיאבק בשלטון הימני המשתולל.

 

לאתר היוזמה:

https://mizrahipalestinianpartnership.wordpress.com

 

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"