לחץ פוליטי הוביל לדיון חוזר על 'מרכז קדם' של עמותת אלע"ד בסילואן

דיון חוזר במועצה הארצית לתכנון ובניה ב"מרכז קדם" העתיד להיבנות בסמוך לחומות העיר העתיקה, בכניסה לכפר סילואן, יתקיים ביום שלישי הקרוב. הדיון החוזר הוא תולדה של לחץ פוליטי מצד שרת המשפטים, איילת שקד, וגורמים פוליטיים נוספים שטענו ל"חשיבותו הלאומית של הפרויקט". לדברי עמותה "עמק שווה" מתחם קדם "שיהיה מרכז מבקרים בגודל קניון, הוא נזק לא רק לעתיקות ולאופייה ההיסטורי של ירושלים, אלא אמצעי מרכזי במאבק הפוליטי של אלע"ד לחזק את האחיזה הישראלית סביב הר הבית ובמזרח ירושלים".

2016-03-20_173325

במאי 2015 קבעה ועדת הערר הארצית של המעוצה לתכנון ובניה שיש לצמצם את שטחו של מרכז קדם בצורה משמעותית ולגרוע מהתוכנית חלקים כמו קומת "ארכיאולוגיה פעילה" ושטחי מסחר ותיירות שונים. בינואר 2016 בצעד חריג הופיעה מנכל"ית משרד המשפטים בדיון של המועצה ותקפה את ההחלטה לצמצם את תוכנית הבנייה ולחצה לקיום דיון חוזר. חברי המועצה הבינו את המסר: שהחלטותיהם המקצועיות אינן עולות בקנה אחד עם האינטרסים הפוליטיים של השרה שקד, והצביעו בעד דיון חוזר.

"מרכז קדם" הוא מבנה בשטח של כ-16,000 מ"ר, המתוכנן להשתרע על פני שבע קומות ולהגיע כמעט עד לגובה חומות העיר העתיקה. המתחם עתיד להיבנות מול חומות העיר העתיקה, על גבי שטח חפירות ארכיאולוגיות המכונה "חניון גבעתי". עמותת אלע"ד וממשלת ישראל מתכוונים להקים במתחם את "היכל התנ"ך" – מרכז ממשלתי שמטרתו לקרב את סיפורי התנ"ך לציבור. ההחלטה המקורית על הקמת היכל התנ"ך הציעה שייבנה בירושלים – במערב העיר, ולא בשטח הנתון למחלוקת פוליטית – מקום שבו ילמדו על התנ"ך והקשר שלו לעם ישראל.

לדברי "עמק שווה" למתחם קדם יש "תפקיד  מרכזי במאבק על זהות הכפר סילואן וסביבות הר הבית/חרם א-שריף. התוכנית להקים את רכבל בין ירושלים המערבית להר הזיתים, כוללת  תחנה במתחם, זאת במטרה להזרים אליו תיירים רבים.  אלא שכבר כעת משופע האזור במוקדי תיירות ארכיאולוגים  – ברובע היהודי, ב'עיר דוד' וב'גן הארכיאולוגי דוידסון' והסיבה העיקרית שהרשויות מתגייסות להקמתו של עוד מרכז בגודלו הן פוליטיות ולא נובעות מצרכים תיירותיים או ארכיאולוגים. בהנחה שאנשי אלע"ד ימשיכו את הקו שהם מקדמים ב'עיר דוד' גם במרכז קדם, קל לנחש שהסיפור שיסופר ב'מרכז קדם' וב'מוזיאון המקרא' יבליט את הסיפור היהודי כמו שהוא מסופר ע"י המתנחלים, ולא כמו שעולה מהארכיאולוגיה המגוונת שנמצאה במקום."

לצפייה בסרטון המסביר את משמעות הבניה ממבטו של תושב הכפר לחץ כאן.