בעקבות מינויה הצפוי של שהירה שלבי לסגנית ראשת העיר חיפה

הכירו את השם שהירה שלבי. שלבי היא האישה הערבייה-פלסטינית הראשונה שתכהן כסגנית ראשת העיר חיפה. שלבי, חברת הסיעה "החזית החיפאית" של חד"ש, היא פעילה פמיניסטית ותיקה בעלת רקורד מרשים של עשייה למען תושבי ותושבות העיר.

2018-12-18_194552

שהירה שלבי (צילום: חד"ש)

 

ראש סיעתה, רג'א זעאתרה, ויתר על מינויו הצפוי לתפקיד סגן ראשת העירייה בעקבות מסע הסתה שהתנהל נגדו. הוא ימשיך לכהן כחבר מועצת העיר וחלק מהקואליציה העירונית. שלבי תכהן כסגנית במחצית השנייה של הקדנציה (עוד על כך ר' גיליונות 46 ו-47 של "זו הדרך").

שלבי (50) ילידת הכפר אכסאל הסמוך לנצרת היא חיפאית בהווה. נשואה למורה לנהיגה ואם לשניים: בנה הבכור הוא עובד הייטק המתגורר בברלין, ובנה השני – סטודנט לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. לשלבי תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בלימודי דתות. את השכלתה רכשה באוניברסיטת חיפה, שם הייתה פעילה בתא הסטודנטים של חד"ש ואף נבחרה לוועד הסטודנטים הערבים.

בעבודתה האחרונה בעמותת "שתיל", ייסדה וניהלה את תחום החברה המשותפת לקידום ולעידוד שוויון אזרחי בין יהודים לערבים. היא אחת הפעילות הוותיקות בתנועה הפמיניסטית הערבית-פלסטינית בארץ, ונמנית עם מייסדות העמותה פורצת הדרך "כיאן". בעבר גם כיהנה בהנהלת מרכז מנדל למנהיגות בצפון.

שלבי מסרבת לראות במינויה הצפוי אירוע משמח. ההיפך הוא הנכון. לדבריה, היא אפילו עצובה עד מאוד מפני שהפרשה כולה "מסמלת ניצחון של הגזענות ושל ההסתה". "אני חשה כאב פוליטי עצום", היא משתפת.

שלבי מוסיפה: "אם אזרח ערבי מתמנה לתפקיד ציבורי כלשהו, לא בהכרח סגן ראש עירייה, ארגוני הימין מיד קמים לנבור בפוסטים שלו, לרדוף אותו ברמה האישית ולנסות למנוע את המינוי בכל מחיר".

היא מצביעה על הרדיפה נגד מקבולה נסאר (נובמבר 2017) כדוגמא: "נסאר הייתה אמורה  להיכנס לתפקיד דוברת ברשות לבטיחות בדרכים בערבית. אתה יודע מה עשו לה? מסע הכפשה ודמוניזציה, חיפשו אותה בכל מקום, קראו לה 'שונאת ישראל'. והיא אישה מתונה מאוד. אשת תקשורת, שכל חייה עבדה ברדיו. כל חטאה היה לכתוב משהו ברשת. בתקופה בה אנחנו חיים, כל מי שרוצה – יכול לקחת דברים שכתבת, להוציא אותם מהקשרם ולרדוף אותך על רקע פוליטי".

החשש הגדול של שלבי כעת הוא שיראו בה את מי שמגלמת את תפקידי "ערביית המחמד" או "הערבייה הטובה". "אני לא רוצה שיהפכו אותי לאחת כזו. אני ממש לא. אני אישה פוליטית. רג'א ואני שייכים לאותה מפלגה וחולקים אותם ערכים. רוצים שאני אתנצל על העמדות הפוליטיות שלנו, אבל אני מסרבת להיכנס למשבצת הזו", אומרת.

ואכן, הגזענים – בחיפה ומחוצה לה – לא התרצו מהכרזתו של זעאתרה, שסירב לחזור בו מעמדותיו הפוליטיות, וכן מדבריה של שלבי, שסירבה אף היא לסגת או להתנצל. מאבקם של אנשי הליכוד בחיפה נגד כניסת חד"ש לקואליציה לא שכך, והשרה מירי רגב קראה (9.12) לראשת העיר עינת קליש-רותם שלא למנות את שלבי לסגניתה בטענה שקרית שהיא "הביעה תמיכה בחמאס".

"הפריע לי שהתקשורת לקחה משהו מעמוד הפייסבוק שלי והפיצה פרסומים שקריים. כל הרשתות החברתיות התמלאו בזה", אומרת שלבי. "גם רגב תקפה אותי. אני לא נפגעתי, כמובן, כי אני צוחקת עליהם. אבל יש תחושה, כאילו אין אחריות לדברים שנאמרים אם מדובר בערבייה. גם אין התחשבנות אחרי. אם ערבי יכתוב על יהודי את מה שדרשו לעשות לרג'א – 'כיסא חשמלי', 'כדור בראש', 'להרוג אותו' – היו זורקים אותו ישירות למעצר. לא?". כן, מלמלתי בהסכמה.

מבעד לזעם על ההסתה נגד זעאתרה, שלבי כמובן אינה מתעלמת מההישג ההיסטורי, שיושלם בעוד כשנתיים וחצי במסגרת הסכם הרוטציה עם יו"ר מרצ בחיפה הרב דב חיון. "זה חשוב מאוד לייצר שינוי כזה. זה הישג היסטורי של ממש, שאישה ערבייה תכהן כסגנית ראשת עירייה בעיר גדולה ותפלס את דרכה בין גברים מבוגרים רבים. זו לא הדרך שפיללנו לה, כמובן, אבל זה יצר שינוי גדול מאוד – גם מבחינת העירייה וגם מבחינת המפלגה שלנו".

הערכה רבה היא רוחשת לראשת העירייה, לה תשמש סגנית בעתיד: "קליש-רותם מעריכה את התמיכה הציבורית בנו, ועומדת באומץ מול כל כוחות הרוע. "היא אישה אמיצה ומנהיגה. אני שמחה להיות שותפה שלה".

את שיחתנו, סיימה שלבי במילות הוקרה והערכה לזעאתרה. "חשוב לי לציין לטובה את רג'א על כך שלא שרף את המועדון", היא מסכמת ומוסיפה: "לא אחת מפלגה מחליטה לשבת באופוזיציה במצבים כאלה. קשה במדינה זו לחולל שינוי, אבל למרות הכל רג'א לא הסכים שהמפלגה תשלם מחיר ושהציבור החיפאי ישלם מחיר בגלל ההסתה נגדו. הוא ידע לשים את טובת הכלל לפני טובתו שלו".

יוסף לאור

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב