בעקבות המלחמה בדרום המוסיקה הישראלית התמסרה לנקמה ולגזענות

מאז פרוץ מלחמת הדמים האכזרית, שגבתה את חייהם של של יותר מ-16 אלף פלסטינים וישראלים, מרבות תחנות הרדיו לשדר שירי מלחמה ואבל ישנים. השירים הללו אמורים לשקף את מצב הרוח המתאבל, השקוע בצער של הציבור הישראלי ובסיפורי הקורבנות הישראלים. לקורבנות הפלסטינים אין מקום באבל הישראלי.

ימים אחדים לפני הפלישה הקרקעית של לעזה, הקליט צמד המוזיקאים "נס וסטילה", הפופולרי בקרב בני הנוער, שיר צבאי-לאומני, "חרבו דרבו" שמו. השיר נוטף נקמה, ובה בעת עטוף במוזיקה קצבית שניתן לרקוד לצליליה. "שמאל-ימין-שמאל, איך כל המדינה במדים מהגליל עד אילת. לוחמים, לוחמות, דובדבן ומג"ב, ברדלס. הבאנו את כל הצבא עליכם ונשבע לא תהיה מחילה… כל יחידות בצה"ל במוד חרבו דרבו". בריאיון לאתר מאקו הסבירו המוזיקאים: "חרבו דרבו" הוא שיבוש המילים בערבית "חרב ודרב" שפירושם המילולי "מכה ומלחמה". התופים בשיר נשמעים כמו תופי מלחמה והמילים הן מילות קרב ונקמה.

השינוי הסגנוני הן בלחן והן במילים מסמן את השינוי שחל בחברה הישראלית מחברה המבכה את מתיה לחברה המקדשת את הנקמה. המילים המתלהמות נקלטות אצל מאות אלפי צעירים וצעירות שטופי מסר לאומני וזעם המחליפים את האבל והצער.

הצעירים, ובייחוד הנוער, פחות מאזינים לרדיו וצורכים מוסיקה בעיקר באמצעות אפליקציות להזרמת מוזיקה ותכנים כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק. השיר, בשל מקצבו המהיר והעולז, כמעט שאינו מושמע בתחנות הרדיו. בעת שהצעירים צורכים מוזיקת נקמה, המבוגרים מתרפקים על מוזיקת עבר ונוסטלגיה.

את הקרקע, עליה עומדים נס וסטילה, הכשירו אמנים גזענים כמו אריאל זילבר ועמיר בניון. הראשון הקליט ב-2010 שיר גזעני הקורא לא לקנות מעסקים בבעלות של אזרחים ערבים ושיר גזעני נוסף ב-2014 הנקרא "אחמד אוהב ישראל". השני הוציא שיר גזעני ב-2010 הנקרא "אני אחיך", אשר נועד להתרים ל"קמפיין השתולים" מ-2016 שהובילו הפוליטיקאים לשעבר איילת שקד ונפתלי בנט והארגון הפשיסטי "אם תרצו". בניון וזילבר מוקעים מהזרם המרכזי התרבותי, ואילו נס וסטילה זוכים באהדה ציבורית של קהל צעיר לא ביקורתי שאינו מודע למילות הנקמה השזורות בשיר.

לכך אפשר להוסיף את כיתת הכוננות שהקים בתל-אביב הראפר הגזען יואב אליאסי (הידוע בכינויו "הצל") בשיתוף השר איתמר בן גביר המחלק נשק בסיטונות ומתנער מכל בדל של אחריות למחדל שהתרחש בעוטף עזה. זמרים ויוצרים נוספים כמו נרקיס וחנן בן ארי ואפילו כוכב הילדים מני ממטרה הופיעו בפני חיילים עם השיר הגזעני של ארגון לה פמיליה "שיישרף לכם הכפר". כמה התנצלו ואחרים לא חשו צורך להתנצל.

ואין לשכוח את ששת הילדים שהוגדרו "מפוני העוטף", אשר מבצעים תחת השם "ילדי דור הניצחון" גרסה חדשה ל"שיר הרעות" הקלאסי של חיים גורי וסשה ארגוב. "על חוף עזה יורד ליל הסתיו/ מטוסים מפגיזים הרס הרס/ הנה צה"ל חוצה את הקו/ לחסל את נושאי צלב הקרס", הם שרים ומבטיחים: "תוך שנה נחסל את כולם". לטקסט החדש אחראים עופר רוזנבאום ושולמית סטולרו, אנשי שיווק וייעוץ אסטרטגי, המדגישים בהודעה לתקשורת כי התייחסו לשיר הרעות "בחרדת קודש", ולכן בחרו לא לשנות את הפזמון. באתר של ערוץ 7 תיארו את הביצוע החדש כ"מרגש". "ישראל היום" הכריז שהוא "מצמרר".

מאות יוצרים יחד עם רבבות צעירים מפגינים בערים המרכזיות ברחבי העולם נגד המלחמה בעזה ובעד פתרון פוליטי צודק לשני העמים. אך בישראל, בחסות המלחמה, נסחף הדור הצעיר היהודי במידה רבה בזרם עכור של גזענות המשרת את הפוליטיקאים הגזענים והלאומנים שבשלטון.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/124678