בעקבות הלחץ מהרחוב: הצבא בבורקינה פאסו הסכים לסגת מהשלטון

ליוטנט קולונל אייזק זידה, קצין בכיר בצבא בורקינה פאסו ובעל קשרים טובים עם אנשי צבא בארה"ב, שתפס את השלטון במדינה לאחר הדחתו של הנשיא בלאז קומפאורה בעקבות ההתקוממות העממית, הכריז אתמול (שבת) כי החוקה "חזרה להיות תקפה", בעקבות השעייתה במהלך המחאות האחרונות. זידה עוד הודיע כי הוא הציב תאריך יעד למנהיגים הפוליטיים, היום בשעה 12:00, "על מנת להכריז על מנהיג להובלת תהליך המעבר לשלטון אזרחי".

2014-11-16_192551

צעירים שלקחו חלק בהתקוממות העממית בבורקינה פאסו (צילום: הומניטה)

 

הצבא, מפלגות האופוזיציה, מנהיגים אזרחיים ודתיים בבורקינה פאסו אימצו בסוף השבוע אמנה שתהווה מסגרת להקמת ממשלת מעבר לאחר הדחתו של הרודן בלאז קמפאורה. בכך תחזור המדינה המערב אפריקנית למשטר אזרחי, ובשנה הבאה אף יתקיימו בה בחירות לנשיאות.

יצוין שבשבוע שעבר ששת הפדרציות של האיגודים המקצועיים והמפלגה הקומוניסטית המהפכנית הביעו את התנגדותם להשתלטות הצבא על המדינה ודרשו השבת השלטון לאזרחים. בהצהרה משותפת של האיגודים המקצועיים הם תיארו את ההפיכה הצבאית כ"החרמת הניצחון של העם". זאת לאחר שליוטנט קולונל זידה, מונה על ידי הצבא לעמוד בראש המדינה. כמו כן, הקומוניסטים והאיגודים המקצועיים דורשים לקיים בחירות כלליות וחופשיות מייד. חששם הוא שה"אישיות האזרחית הבכירה" האמורה לנהל את ענייני המדינה תהיה לבובה שבידיי מפקדי הצבא. בגילוי דעת של הקומוניסטים המהפכנים נאמר כי המעצמות האימפריאליסטיות, בייחוד צרפת וארה"ב, מנסות לקדם אופציה פוליטית-צבאית כדי "לשמור על האינטרסים שלהן בבורקינה פאסו ובכל מערב אפריקה – לאחר שמשרתן הנאמן קומפאורה הודח מהשלטון על ידי המחאה העממית וההמונית".