בעקבות בלגיה והולנד: בריטניה שוקלת להטיל הגבלות על מכירת נשק לישראל

העיתון "גרדיאן" הבריטי דיווח הבוקר (חמישי) כי ממשלת בריטניה השמרנית שוקלת להטיל הגבלות על מכירת נשק לישראל אם צה"ל יפשוט לרפיח. העיתון ציין כי הלחץ הדיפלומטי גובר על לונדון ללכת בעקבות מדינות אחרות ולהשהות את מכירת הנשק לישראל.

שר במשרד החוץ הבריטי, אנדרו מיטשל, הצהיר כי פשיטה של צה"ל לרפיח תהווה קו אדום עבור ממשלת בריטניה ואמר אתמול בישיבת הפרלמנט כי בריטניה מפצירה בממשלת ישראל שלא לפתוח במתקפה שעלולה להיות הרסנית. לדבריו מטרת אי אספקת הנשק היא להוות לחץ על ישראל לא לפשוט לרפיח. על פי המידע שפורסם בעיתון הלונדוני בשנת 2022 העניקה בריטניה 114 רישיונות ייצוא נשק לישראל בשווי 42 מיליון ליש"ט.

העיתון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר" מסר הבוקר כי הישיבה בפרלמנט בהשתתפות מיטשל היתה מתוחה. במהלכה הצהיר שר החוץ ב"ממשלת הצללים" של הלייבור שבאופוזיציה שמפלגתו דורשת "הפסקת אש הומניטרית מיידית" ברצועת עזה "ולשים קץ לסבל הבל יתואר של התושבים הפלסטינים". עוד נאמר בידיעה שמחוץ לבניין הפרלמנט הפגינו רבים נגד המלחמה שישראל מנהלת בעזה ושבתוך המליאה "קיים קונצנזוס מלא שמקיף את כל האופוזיציה ואת כל הקואליציה לפיה יש למנוע התקפה ישראלית על רפיח".

יצוין שבית משפט בהולנד הורה לפני עשרה ימים לעצור את כל יצוא של חלקי החילוף למטוסי אף-35 מתוצרת החברה האמריקאית לוקהיד מרטין שבשימוש של חיל האוויר הישראלי. זאת, כי "לא ניתן להכחיש שיש סכנה ברורה שייעשה שימוש בחלקי החילוף בהפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

יצוין שגם מחוז ולוניה, בו מרוכז התעשייה הביטחונית של בלגיה, הודיע באחרונה על הפסקת מכירת נשק ותחמושת לישראל בעקבות המלחמה בעזה. העיתון הפלמי "דה מורגן" חשף שהתעשייה הביטחונית הבלגית סיפקה 16 טון אבק שריפה שהיו מיעודים לישראל. דובר ראש הממשלה אליו די רופו הבהיר שבלגיה לא תספק נשק או תחמושת לישראל. את מכירת אבק השריפה לישראל בעיצומה של המלחמה חשף אחד מראשי מפלגת העובדים וחבר הפרלמנט הבלגי פטר מרטנס.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127350/