בנצרת עילית נחתם הסכם בין ראש העיר בין רשימה משותפת בראשות חד"ש

רק לאחרונה אמר יו"ר המועצה המקומית גליל תחתון, מוטי דותן, כי הוא לא רוצה שערבים יגיעו לבריכות בישובים במועצה בראשותו. לפי דותן "אני לא שונא ערבים, אבל אני לא רוצה אותם אצלי בבריכות. גם אני לא הולך לבריכות שלהם". התבטאויות גזעניות כאלה מוכרות וידועות בגליל ולא רק בו. לעיתים קרובות פוליטיקאים יהודים מתייחסים לנוכחות של אזרחים ערבים החיים במולדתם כמטרד שיש להיפטר ממנו – או לפחות להרחיק אותו מהעין.

גם נצרת עילית, העיר שהוקמה כדי לחנוק את התפתחות העיר הערבית הגדולה נצרת, סבלה מהנהגה פוליטית שניהלה מדיניות גזענית כלפי תושביה הערבים. שמעון גפסו, ראש העיר עד לאחרונה ואסיר מורשע כיום, רץ בבחירות 2013 עם הסיסמה: "נצרת עילית יהודית לנצח". גפסו יצא נגד הגידול המתמיד בשיעור האוכלוסייה הערבית בעיר – 23% מהתושבים כיום.

ביוני השנה נבחר רונן פלוט, מנכ"ל הכנסת עד לאחרונה, לראשות העיר, ופתח דף חדש של יחסים בין ערבים ויהודים בעיר. לאחר שכל המפלגות ברשימה המשותפת קראו לתמוך במועמדות פלוט והתושבים ערבים הצביעו עבורו באופן גורף, נחתם בשבוע שעבר (25.7) הסכם קואליציוני פורץ דרך בין פלוט לבין "הרשימה המשותפת לדו קיום" במועצת העיר בראשותו של הרופא ד"ר שוכרי עואודה, חבר הלשכה הפוליטית של מק"י.

2016-08-01_200353

לפי ההסכם החדש, העירייה בראשות פלוט תוביל מדיניות שוויונית לכלל המגזרים בעיר – ובראש וראשונה שוויון ודו קיום בין הערבים ליהודים בכל התחומים. ההסכם מדגיש את נושא החינוך ומוסדות החינוך הערביים, שהיה סלע מחלוקת בתקופתו של גפסו. לפי ההסכם, העירייה תתמוך בכל החלטה שיקבל משרד החינוך בדבר הקמת בתי ספר, גני ילדים ומתנ"סים לחברה הערבית בעיר. כן סוכם שייפתו מרכז תרבות לנשים ערביות ומרכז יום לגיל הזהב.

בעירייה יוקם מינהל לשכנות טובה בין נצרת עילית לשכנותיה הערביות. לפי ההסכם, הרשימה המשותפת קיבלה תפקיד של סגן ראש עיר ללא שכר. יו"ר הסיעה, ד"ר עואודה ישמש בתפקיד ויקבל לשכה ושירותי מזכירות וקבלת קהל, כמו גם את סמכויות תיק ההנדסה בעירייה.

בנוסף לתפקידו של עואודה, ימונו נציגי הרשימה המשותפת למגוון תפקידי מפתח ברשויות העירוניות השונות וימלאו תפקיד פעיל ומרכזי בניהול העיר. ככן סוכם בדבר מהלך מוצהר להשוואה הדרגתית של שיעור המועסקים הערביים בידי העירייה עד אוקטובר 2018.

"הרשימה שלנו תמכה בפלוט" אמר עואודה ל'זו הדרך'. "הוא קיבל כמעט 80 אחוז מקולות הערבים בעיר. מיד אחרי הבחירות נכנסנו למשא ומתן אינטנסיבי, שבסופו חתמנו על ההסכם. אנחנו ביחסים מצוינים איתו ויש הבנות עמוקות ברמת הפוליטיקה המקומית. אנחנו מנסים לשים את המחלוקות הארציות בצד ופועלים למען אינטגרציה של הציבור הערבי בעיר. פלוט הוא מועמד שיקדם את כל העיר ויפעל גם ליישום הפליה מתקנת. לכן תמכנו בו גם בבחירות הקודמות בהן הוא היה מועמד".

"בעיד אל פיטר האחרון הזמנו את כלל תושבי העיר לאירוע שערכנו" מוסיף עואודה. "מאות תושבים, ערבים ויהודים, הגיעו, וראש העיר ואני שנינו נשאנו נאומים מפויסים על דו קיום. היו מופעים מוזיקליים וריקודי דבקה. אנחנו רוצים לעשות עוד אירועים כאלה וגם לערוך בעיר פסטיבל של 'חג החגים' כמו בחיפה, כדי לחבר בין האוכלוסיות ולהפסיק את גל ההסתה נגד האוכלוסייה הערבית. אנחנו למעשה 'עיר לכולנו' של האזור".

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"