בניגוד להכרזת שרת הפנים: קרובי הפליטים מאוקראינה נדרשים להפקיד רבבות שקלים

בניגוד להכרזת שרת הפנים איילת שקד, קרובי משפחה של הפליטים מאוקראינה נדרשים להפקיד רבבות שקלים כדי לשחררם מנתב"ג ולמנוע את גירושם מישראל.  על פי העדויות שהגיעו ל"זו הדרך", פועלים אוקראינים המועסקים בישראל נדרשו להפקיד ערבויות של עשרות אלפי שקל כדי לחלץ בני משפחה משדה התעופה. לשם כך הם נדרשים לקחת הלוואות מהמעסיקים ואף להיכנס לחובות כבדים עם עמיתיהם לעבודה. עוד הם נחשפו לתיאורים קשים על מצבם של הפליטים במתקני נתב"ג – ללא מים, ללא מזון, ללא שירותי בריאות ובתנאי מחיה בלתי ראויים. זאת, כאשר הפחד מגירוש מרחף מעל כולם.

במהדורות החדשות אמש שודרו אמש (חמישי) סרטונים מתוך נמל התעופה בן גוריון בהם תועדו בימים האחרונים ילדים ישנים על קרוסלת מטען ומבוגרים שחשו ברע שרועים על הרצפה. הפליטים מעידים כי הם יושבים על כיסאות פלסטיק במשך שעות, וכי הפקידים בשדה התעופה נוהגים בהם באטימות. זאת בעוד שבמדינות אחרות בעולם – גם עניות כמו מולדובה – זוכים הפליטים האוקראינים לקבלת פנים חמה, והם מופנים למרכזי קליטה.

פליטים מאוקראינה בנתב"ג (צילום מסך: חדשות 12)

 

בישיבת הקבינט היום עלתה הסוגיה של החלת הסדר ביטוח בריאות לפליטים הזרים שהגיעו לישראל. זאת, לאחר ששרת הפנים הכריזה כי אלה ישהו שלושה חודשים בישראל עם אשרת תייר בלבד, ללא זכויות סוציאליות, וייאלצו לרכוש ביטוח פרטי אם ירצו בכך.

יצוין שיו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הציע להעמיד לרשות משרדי הפנים והעלייה והקליטה עשרות חדרים ברשת משען ובמכון ההסתדרות שבבית ברל לטובת קליטת הפליטים המגיעים לישראל מאוקראינה. "התמונות המבישות שראינו בנתב"ג אינן מכבדות אף אחד", אמר יו"ר ההסתדרות והוסיף: "אני מברך על החלטת שרת הפנים שקד, אך יחד עם זאת על כל הגורמים לשלב כוחות, בכדי שלא נראה תמונות כואבות נוספות בתקופה הקרובה". מבדיקה שנערכה בהסתדרות עולה כי לרשות הפליטים יעמדו רק עשרות חדרים.