ח"כ איימן עודה: חוק איחוד משפחות הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק האזרחות הגזעני. החוק נועד לאסור איחוד משפחות של פלסטינים ואיים על שלמות הקואליציה – ואכן נתקל בהתנגדות של סיעות הרשימה המשותפת, מרצ ורע"מ – אולם לבסוף עבר בשיתוף סיעת הציונות הדתית הימינית קיצונית ברוב של 45 מול 15. סיעת העבודה לא השתתפה בהצבעה.

לאחר ההצבעה מסרה שרת הפנים איילת שקד: "מדובר בחוק ציוני, לאומי ובטחוני מהמעלה הראשונה, שלא ניתן היה להפקיר אותו אך ורק בשל פוליטיקה קטנה. שילוב הכוחות בין הקואליציה והאופוזיציה הביא לתוצאה חשובה עבור ביטחון המדינה וביצורה כמדינה יהודית".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת איימן עודה, עופר כסיף ואוסמה סעדי בהפגנת מתנגדי חוק האזרחות מול משכן הכנסת (צילום: זו הדרך)

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) תקף את החוק במליאת הכנסת, "חוק איחוד משפחות הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני. אלפי אנשים שחיים בתוך המדינה ולא פוגעים בביטחונה, חיים בלי זכויות בסיסיות ובלי יכולת לעבוד בגלל החוק האכזרי הזה. אני מתבייש שחברי כנסת ערבים ומהשמאל שיכולים למנוע את החוק, מעדיפים להפקיר את האנושיות בשביל לשמור על הקואליציה".

גם ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה) תקפה את החוק בדיון במליאה. לדבריה "מרצ ורע"מ – אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי. אם אתם חלק מהקואליציה והממשלה אתם נושאים באחריות על כל החלטה כולל על חוק האזרחות שתכף יעבור. חוק שמבצר את זהותה היהודית והאפרטהיידית של המדינה. הייתם יכולים לקבוע שהחוק הזה לא יגיע לכנסת כל עוד אתם בקואליציה. התנגדותכם עכשיו לא שווה דבר". לאחר אישור החוק הוסיפה ח"כ תומא-סלימאן "כל השותפים בקואליציה ובממשלה אחראים לחוק האזרחות הגזעני שעבר הערב. חוק אפרטהייד מובהק. ‏רע״מ גם סירבו לחתום על הצעתנו לפיזור הכנסת אחרי שהצהירו שעל החוק הזה יש להפיל את הממשלה. ‏בושה".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "חוק האזרחות הוא חוק גזעני מביש המזכיר ימים ומקומות אפלים מהמאה הקודמת. שקד היא גזענית פתולוגית ושונאת אדם והחוק נאה לה, אבל מדוע מרצ ורע"מ לא נלחמו בו עד חורמה ולא טרחו להפילו מבעוד מועד?". בארגון עדאלה הגיבו גם הם לאישור החוק: “חוק זה הוא אחד החוקים הגזעניים ביותר בעולם כולו – אין מדינה בעולם שאוסרת על אזרחיה לממש את הזכות למשפחה על בסיס שיוך הלאומי או אתני. לאורך 18 השנים בהן חידשה הכנסת שוב ושוב את הוראת השעה במתכונתה הקודמת, חסה החוק תחת טענות בלתי מבוססות וחסרות שחר על תכלית ביטחונית. כעת הוסרה המסכה השקרית הזו ויוזמיו הנוכחיים לא הסתירו אף לרגע שמאחוריו עומדת מטרה דמוגרפית. כל זאת, תוך שהם נשענים על עקרונות חוק יסוד: הלאום, המבסס את העליונות היהודית עליה מושתתת הוראת השעה המגונה הזו".".

 

סרטון – דברי ח"כ איימן עודה במליאה:

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/900629190633317

 

סרטון – דברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן במליאה:

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/524504719047178