בית המשפט ביטל את הוצאת פורום המשפחות מבתי הספר; טקס הזיכרון המשותף יהיה מקוון

מפלה נוספת לשר יואב קיש: בית המשפט המחוזי בירושלים הורה אתמול (שני) למדינה להשיב את פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני למאגר התוכניות של משרד החינוך. ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה שהגיש הפורום נגד החלטת המשרד להוציא אותו מן המאגר. השופט אברהם רובין מתח ביקורת על ההתנהלות של משרד החינוך וקבע כי המשרד לא התבסס בהחלטתו על בדיקה עובדתית של התכנים המועברים במפגשים.

השופט רובין ציין בהחלטתו כי אף על פי שבמשפט המינהלי נהוג להשיב את ההחלטה לפתחה של הרשות המבצעת, כלומר הממשלה, במקרה זה הוא מורה על החזרה מיידית של התוכנית למאגר. זאת, על מנת שבתי ספר יוכלו להספיק להזמינה עבור תלמידיהם כבר בשנת הלימודים הנוכחית.

השופט הוסיף כי לא הובאה בפניו ראייה חדשה שיש בה כדי להצדיק את הוצאת הפורום ממאגר התוכניות, והמדינה אף לא הציגה בפני בית המשפט כוונה לערוך בדיקה של תכני הפורום במפגשים. עוד הוא פסק כי על המדינה לשלם לפורום הוצאות משפט על סך 20 אלף שקל.

עתירת פורום המשפחות השכולות והאגודה לזכויות האזרח הוגשה בספטמבר בעקבות  החלטת ועדת המכרזים של משרד החינוך להוציא ממאגר התוכניות החיצוניות (גפ"ן) תוכנית מטעם הפורום, המציעה מפגשים עם בני משפחות שכולות ישראליות ופלסטיניות. בנימוקים להחלטה כתבה לילך אפלטון, הממונה על גפ"ן מטעם משרד החינוך, כי מטרות הפורום "נוגדות את ערכי המשרד" וכי "כל השוואה בין השכול של משפחות חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה עם שכול של נפגעים מפעולות הגנתיות של צה"ל אינה מקובלת, ויש בה פגיעה קשה בזכר החללים וברגשות בני משפחותיהם".

יובל רחמים, מנכ״ל פורום משפחות שכולות ישראלי-פלסטיני, יובל רחמים, מסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטת השופט רובין שהופכת על פניו את ההנחיה הפוליטית חסרת כל היגיון חינוכי וערכי של שר החינוך קיש. התמיכה שקיבלנו מאנשי מערכת החינוך – מנהלי בתי ספר, מורים, תלמידים והורים במהלך השנה, והאכזבה ממניעת התכנית מהתלמידים בשנת תשפ"ד, יקבלו עכשיו את התיקון הראוי"." תודה גדולה לאגודה לזכויות האזרח על ההובלה המקצועית, בזכותה נוכל להמשיך לתרום להגברת חופש הביטוי, הדמוקרטיה, החתירה לפיוס ושלום והחירות של העם הישראלי והעם הפלסטיני", הוסיף.

האגודה לזכויות האזרח מסרה כי "רגע של תקווה ערב החג. הפופוליזם של השר קיש נבלם בבית המשפט ומפסק הדין עולה שמשרד החינוך לא עשה את הדבר המינימלי ביותר לפני שקיבל החלטה הנוגעת לחינוך ילדינו – והוא לבדוק את העבודות. נזכיר שוב שלפי חוק חינוך ממלכתי, תפקידה של מערכת החינוך הוא לחשוף את התלמידים למציאות מורכבת, למגוון עמדות ולחשיבה ביקורתית. טוב שבימ"ש עצר הפסילה שמבוססת על טיהור פוליטי וקבע שהטענות על בסיסן נפסלה התוכנית אינן מושתות על תשתית עובדתית".

בתוך כך, פורום המשפחות ולוחמים לשלום מסרו שבעקבות הימשכות המלחמה ברצועת עזה הקשחת מדיניות הכניסה לישראל עבור פלסטינים מהגדה השנה הוחלט לקיים את טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני המשותף באופן מקוון בשם "טקס בסלון". הטקס, הנערך זה 19 שנה ברציפות, יתקיים בערב יום הזכרון הישראלי, ה-12 במאי, בשעה 20:30. "כדי לשמור על תחושת הקהילתיות והחיבור שהטקס יוצר, יתקיימו אירועי הקרנה רבים, הן בבתים והן בחללים ציבוריים בישראל ובפלסטין ובעולם כולו", הדגישו.

עוד עתירה שהוגשה: https://www.acri.org.il/post/__962

עוד בנושא: https://zoha.org.il/120121