בג"ץ ג'קי אדרי: שלוש עשר שנים לעתירה לבג"ץ בדרישה לחקור את התנהלות כי"ל ומפעלי ים המלח

ב-14 באוקטובר 2010 הגיש הפעיל החברתי יצחק "ג'קי" אדרי (2021-1959) תושב דימונה עתירה לבג"ץ הקוראת להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת התנהלות החברות המופרטות "כימיקלים לישראל" (כעת "איי.סי.אל גרופ") ו"מפעלי ים המלח" שבבעלות איל ההון תושב לונדון עידן עופר. לבקשת בית המשפט, משך אדרי את העתירה, לאחר שבמסגרת הליך של בוררות בין המדינה לחברה, הגישה המדינה תביעה של יותר ממיליארד שקל. יצוין שאדרי עבד כעובד קבלן במפעלי ים המלח. תביעתו הסתמכה על דו"ח שחשף כי במשך שנים ארוכות העבירה כי"ל למדינה תמלוגים נמוכים מן הנדרש לפי הזיכיון שבידיה.

אדרי פרסם מאמר באתר "הגדה השמאלית" באפריל 2011 בו הסביר את הסיבה לפיה משך את העתירה: "העתירה לבג"צ 7487/10 השיגה את מטרתה האסטרטגית בצורת תביעה של המדינה נגד כימיקלים לישראל (כי"ל) ומפעלי ים המלח בדרישה לקבלת תמלוגים בחסר על סך 1 מיליארד שקל, ולכן נמשכה על פי בקשתה של נשיאת בית המשפט העליון לצדק, השופטת דורית בייניש".

להלן עיקרי המאמר: "בקשתה של נשיאת בית המשפט הסתמכה על תשובת פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון לצדק שהוגשה בשם ראש הממשלה, שר האוצר והשר לתשתיות לאומיות וטענה שמדינת ישראל הגישה תביעה לבית המשפט בהליך בוררות נגד כי"ל ומפעלי ים המלח על תשלום בחסר של תמלוגים למדינה בגובה מיליארד שקל ויצוין שהעתירה לא נדחתה".

"אני נותן אמון מלא בנשיאת בית המשפט העליון ובשופטות מרים נאור ואסתר חיות שישבו בהרכב השופטים שדן בעתירה בבג"צ 7487/10, אני שלם עם החלטתי להיעתר לבקשת נשיאת בית המשפט העליון ומשכתי את העתירה בשלב זה כדי לאפשר למדינת ישראל למצות את הליך התביעה נגד כימיקלים לישראל ומפעלי ים המלח. נשיאת בית המשפט העליון אף נעתרה לבקשתי ולא חייבה אותי בהוצאות בית המשפט כפי שביקשה פרקליטות המדינה בתשובתה לעתירה. נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, השופטת אסתר חיות והשופטת מרים נאור גילו אמפטיה רבה לטיעוניי, אפשרו לי להביע את דעתי ללא ייצוג משפטי ואף הרחיבו רבות בנושא בקשת הנשיאה למשוך את העתירה בשלב זה".

"אני אמשיך לעקוב מקרוב אחרי כל התנהלות התביעה המשפטית נגד כי"ל ומפעלי ים המלח, כל צד שיטעה מדרך הישר והצדק, יקבל ממני מסמכים גלויים ברחבי התקשורת הישראלית והעולמית שיגרמו להם מבוכה רבה. החל מהיום אפתח במסע ציבורי עוטף ישראל בקריאה 'להלאים את מפעלי ים המלח, להציל את ים המלח'".

למאמר: מדוע משכתי את העתירה לבג"צ נגד כי"ל : הגדה השמאלית (hagada.org.il)