ארה"ב הפעילה רשת חברתית שנועדה להפיל את השלטון הסוציאליסטי בקובה

ממשלת ארצות הברית עמדה מאחורי "הטוויטר הקובני" – רשת תקשורת שנועדה לערער את השלטון הסוציאליסטי בקובה בעזרת חברות קש ומימון של בנקים בחו"ל, כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות איפי. הפרויקט, שנמשך יותר משנתיים ולקחו בו חלק עשרות אלפי מנויים ביקש לחמוק מהאחיזה של קובה באינטרנט, בעזרת פלטפורמה מדיה חברתית מיושנת של שליחת הודעות טקסט שיחמקו מעיני הממשל. בתחילה, נסמכה הרשת קהל קובני, צעיר ברובו, ולאחר מכן תוכנן להסיתו להתנגד לשלטון.

 2014-04-04_155210

המשתמשים לא היו מודעים לכך שסוכנות אמריקאית עומדת מאחורי הרשת, ולא ידעו שממשלת ארצות הברית אוספת עליהם נתונים, שישמשו כנראה למטרות פוליטיות. הפרויקט שכונה "זונזונאו" ((Zununeo, סלנג לציוץ שמשמיע יונק הדבש הקובני, הושק בקובה ב-2009, אחרי מעצרו של אמריקאי בשם אלן גרוס במדינה. הוא נכלא לאחר שנסע שוב ושוב לקובה במשימה חשאית נפרדת הקשורה לאינטרנט. עדיין לא ברור אם התכנית עצמה היתה במסגרת החוק בארה"ב, הדורש אישור לפעולות חתרניות על ידי הנשיא וידיעת הקונגרס. בכירים בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי מסרבים לומר מי אישר את התכנית או אם הבית הלבן היה מודע לכך.

מארגני המבצע החשאי ביקשו שפרויקט יתרחב באיטיות, על מנת למנוע איתור על ידי הרשויות המקומיות ויגדל לכדי מאסה קריטית שבה אנשים יתאגדו לכדי "אספסוף חכם" – דבר אשר יצור אסיפות גדולות בתוך זמן קצר והפגנות פוליטיות אשר יערערו את הסדר החברתי והפוליטי בקובה. במשך יותר משנתיים פעלה "זונזונאו", והגיעה ליותר מ-40 אלף מנויים. לפי מסמכים שהגיעו לידי איפי, הצוות שמאחורי הרשת החברתית מצא ראיות לכך שגורמים רשמים בקובה הצליחו לנטר מסרונים שנשלחו באמצעותה. ב-2012 נעלמה "זונזונאו" בפתאומיות, כשהמפלגה הקומוניסטית עדיין בשלטון.