ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ בדרישה לספק אמצעי חימום לעצירי "חולות"

המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם, עתרו אתמול (ראשון) לבג"ץ בדרישה לספק אמצעי חימום חשמליים לחדרי הכלואים ב"חולות" בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים במקום. העותרים ביקשו מבית המשפט לקבוע דיון בהול בעתירה וכן לתת צו ביניים, לפיו עד להתקנת אמצעי חימום מספקים, הפליטים ומבקשי המקלט לא יחויבו לשהות במתקן הכליאה בשעות הערב והלילה, ויתאפשר להם להכניס למתקן אמצעי חימום משלהם.

2015-01-12_201526

פעילים למען זכויות הפליטים ומבקשי מקלט הפגינו במוצ"ש במרכז תלאביב ודרשו לדאוג לאמצעי חימום לכלואים ב"חולות" (צילום: אקטיבסטילס)

לפני שבועיים פנה עורך הדין עודד פלר בשם המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם לנציב שירות בתי הסוהר אהרון פרנקו, וטען כי "השוהים במרכז סובלים מן הקור המצמית השורר במקום בחורף, ובמיוחד בשעות הלילה. יש בהם מבקשי מקלט ופליטים, יש בהם קורבנות רצח עם, יש קורבנות סחר ועבדות, עינויים, עבירות מין, אלימות וטראומה, יש בעלי מוגבלויות פיזיות או נפשיות, יש חולים במחלות כרוניות, יש אנשים מבוגרים, ועוד". פלר הוסיף כי "חרף הקור העז שב"ס אינו מספק ואינו מתקין בחדרי המגורים מזגנים, תנורי חימום, רדיאטורים ומפזרי חום, ואף אינו מאפשר לשוהים להכניס אמצעי חימום חשמליים לחדריהם ולהשתמש בהם". עורך הדין ציין כי התיקון לחוק למניעת הסתננות קובע כי "במרכז השהייה יסופקו לשוהים תנאי מחיה הולמים". לדבריו "העדרם של אמצעי חימום חשמליים במזג האוויר השורר במקום חותר תחת החובה הקבועה בחוק". תלונות דומות עלו גם בחורף שעבר, אך שב"ס לא שינה את מדיניותו מאז