ארגוני זכויות אדם: להסדיר מיידית מנגנון לפינוי פצועים ברצועת עזה

בעקבות מידע הגידול במספר הפצועים בעקבות מתקפת צה"ל ברצועת עזה, ארגונים לזכויות אדם קוראים לאפשר פינוי פצועים, תנועת אמבולנסים והתפנות של אזרחים. נמסר כי בעקבות הכניסה הקרקעית, תנועת אמבולנסיםלפינוי פצועים והתפנות עצמאית של אזרחים מאזורים מופגזים או מבתים שהופגזואינה מתאפשרת בשל ירי מסיבי ורציף באזורי המגורים.

2014-07-20_192519

מה שנותר מאמבולנס של הסהר האדום הפלסטיני בפתח בית החולים "שיפא" בעזה (צילום: אל אתיחאד)

בשבוע שעבר נמסרו דיווחים על פגיעה בבית החולים השיקומיאל-וופא שנמצא בשכונת סג'עייה, שעל פי דיווחי התקשורת נמצא בסמוך למחסןרקטות שהופצץ מאוחר יותר. באותה עת נמצאו בבית החולים 17 מטופלים קשים. אנשי צוות ופעילים בינלאומיים. הארגוניםרופאים לזכויות אדם ובצלם התריעו מראש על המצאותם במבנה אולם למרות זאת, ולאחר התרעות נוספות שהועברו לבית החולים, נפגע מבנה בית החולים. במקרה זההתאפשר לבסוף פינוי לאחר התערבות ולחצים מצד גורמים רבים.

במקרה נוסף, שנמשך לאורך הלילה, פנתה משפחת אלסווארקה מאלרול (באזור ביתלהיא) לארגון רופאים לזכויות אדם בקריאה נואשת להוציאם מקו האש. המשפחה, המונה כמה עשרות בהם נשים וילדים, סיפרה כי הם נמצאים בקרקעית ביתם שנפגעמההפגזות כשסביבם ירי מסיבי. כמה מהם נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי. אמבולנסיםשל הסהר האדום שניסו להתקרב למקום, כמו גם למקומות נוספים באזור, לאהצליחו למלא את תפקידם בשל האש והסכנה שנשקפה לחייהם. במשך שעות נעשוניסיונות ליצור קשר עם גורמים שיסייעו לפינוי המשפחה. לפנות בוקר אבד הקשרעם המשפחה אך ככל הנראה חלק מבני המשפחה פונו בהמשך הלילה.

נמסר כי "יש לציין כי כחלק ממסקנות עופרת יצוקה התחייב הצבא לקיים את חובתוולהכין מנגנון תיאום שיאפשר פינוי פצועים ותנועת אמבולנסים בתוך פרק זמןסביר. ממקרי אמש התברר כי מנגנון זה, גם אם קיים על הנייר, הרי שאינו יעילדיו. לנוכח זאת אנו קוראים לפעול מיידית להסדרת מנגנון לפינוי פצועים בשטחהרצועה. אנו קוראים להבטיח את עבודת צוותי ההצלה ברצועת עזה ולאפשר להם לבצע אתתפקידם מבלי שתשקף להם סכנה. זאת על מנת להבטיח כי ישמר עקרון קדושת החייםוכדי להימנע מעיכוב בפינוי הפצועים – עיכוב אשר עלול להיות קריטי ולגרוםלקורבנות נוספים. זאת ועוד, לנוכח הקושי של אזרחים להתפנות מאזורים הנמצאים תחת אש כבדהאנו קוראים לצדדים לאפשר מסדרון בטוח לאזרחים המבקשים להתפנות מאזוריםמופגזים בכדי להציל את חייהם ולאפשר להם להתרכז באזורים בטוחים." על הפנייה חתמו: ארגון רופאים לזכויות אדם, בצלם, גישה – המרכז לשמירה על הזכות לתנועה, האגודה לזכויות האזרח בישראל, הוועד הציבורי נגד עינויים, יש דין,מחסום-וואצ'  ושומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם.