ארגוני זכויות אדם: הממשלה שיקרה – יוצאי דרפור זכאים למקלט מדיני בישראל

הממצאים המזעזעים שנחשפו לראשונה השבוע ב"ידיעות אחרונות", מצביעים על מערכת מקלט קלוקלת ושקרית שכל מטרתה היא לשרת את מדיניות הכליאה והגירוש של ממשלת ישראל. כך נמסר מארגון זכיות האדם "אמנסטי". בעוד הגורמים המקצועיים ברשות האוכלוסין האמונים על תפקודה התקין של מערכת המקלט כתבו מפורשות בחוות הדעת כי יוצאי דרפור שבסודאן זכאים למקלט בישראל, שרי הפנים בזה אחר זה, מאז 2014, בחרו להתעלם מדעתם בשל אינטרסים פוליטיים ולהמשיך במדיניות הכליאה והגירוש, תוך שהם משקרים במצח נחושה לבתי המשפט ולציבור בישראל.

2017-01-07_151422

כותרת הידיעה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות"

במשך שנים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הפנים השונים משקרים ומסבירים לציבור הישראלי כי ה"מסתננים" אינם פליטים, כי הם אינם זכאים להגנה וכל מטרתם היא לעבוד בישראל. "השקרים הללו נחשפים במלוא כיעורם על רקע מערכת המקלט הכושלת והשקרית של ישראל ועל רקע העלמתה של חוות דעת מקצועית הקובעת כי יש להעניק מעמד פליט ליוצאי דרפור בישראל. חוות הדעת הישראלית מצטרפת למדיניות של מדינות רבות ברחבי העולם המכירות ביוצאי חבל דרפור כנרדפים ומעניקות להם מעמד פליט", נמסר.

עוד נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי חוות הדעת המקורית שנכתבה לגבי יוצאי אריתריאה נפסלה, ואנשי המקצוע נתבקשו לכתוב אחת חדשה. מכך, ומהנתונים על פיהם 19 אלף בקשות מקלט תלויות ועומדות ברור לכל: באמצעות מערכת משומנת של שקרים וטיוח תוך הכפפת הדרגים המקצועיים לשיקולים פוליטיים, ממשלת ישראל שוללת מרבבות של נשים וגברים את זכותם הבסיסית למקלט ודוחפת אותם לעזוב לגורל בלתי ידוע. "אנחנו קוראים לשר הפנים אריה דרעי לעשות תיקון. ראשית, להעניק מקלט לאלו שכבר ידוע שבקשתם ראויה ושנית לשים קץ למדיניות המתעללת הזו, לשקם מיידית את מערכת המקלט בישראל ולדאוג כי כל אדם המבקש מקלט מדיני בישראל יזכה לכך שבקשתו תיבדק בצורה אמיתית על פי סטנדרטים מקצועייםמדינת ישראל איתנה דיה לקלוט את מבקשי המקלט והפליטים שהגיעו אליה כבר לפני עשור ולנהוג בהם בהגינות, בחסד וברחמים. את המשאבים המופנים היום לכליאה חסרת תכלית יש להפנות לתיקון עמוק ויסודי של מערכת המקלט, באופן שיהלום את חובותיה ואת אופייה של ישראל", נמסר מאמנסטי.

על פי המידע שבידי הארגון: מספר בקשות המקלט התלויות ועומדות: 18,904; לעומת זאת מספר ההחלטות שאריה דרעי נתן בבקשות מקלט מאז נכנס לתפקידו: 13. ועוד: מספר הפעמים שהוועדה המייעצת לענייני פליטים התכנסה בשנת 2016: 4 פעמים; מספר בקשות המקלט של דארפורים שמחכות להחלטה: 2,225. מתוכן 1,825 עברו ראיון מקלט ועוד 400 אפילו לא עברו ראיון ומתוך 2,225 בקשות המקלט רק בקשה אחת נדונה בפני הוועדה המייעצת.

מהמוקד לפליטים ולמהגרים הוסיפו: "נגמרו התירוצים: ב'ידיעות אחרונות' נחשף כי חוות דעת פנימית של רשות האוכלוסין וההגירה קבעה כבר לפני שנתיים שמבקשי מקלט מדרפור זכאים למקלט בישראל, אך היא נקברה והועלמה. עוד נחשף שחוות הדעת שגובשה בעבר לגבי מבקשי מקלט מאריתריאה נפסלה ואנשי המקצוע התבקשו לכתוב אחת חדשה. בינתיים, סודנים ואריתראים נכלאים במתקן חולות ומגורשים 'מרצון' (כביכול) לגורל בלתי ידוע – כשחלקם מצאו את מותם במסעות מסוכנים ברחבי אפריקה בניסיון למצוא מקלט בטוח. יש להעניק באופן מיידי מקלט למי שבקשתו ראויה לפי אותה חוות דעת שנקברה, ולבדוק במהרה את יתר הבקשות בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים. לא ניתן עוד להשלים עם השקרים והטיוח הפוליטי, שעולים בחייהם של בני אדם".