ממשלת הימין מתנגדת להגברת הבטיחות בענף הבנייה 'כדי לא לייקר את הדירות'

ממשלת הימין מנסה לטרפד יוזמות להגברת הבטיחות בענף הבנייה 'כדי לא לייקר את הדירות'. כך חשפו אתמול (שישי) לי ירון ואור קשתי במהדורת סוף השבוע של עיתון "הארץ". משרד האוצר בראשות משה כחלון, "השר החברתי ביותר בתולדות ישראל" (כפי שמכנה אותו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן), וראש קבינט הדיור, אביגדור יצחקי, הפעילו בחודשיים האחרונים לחצים במטרה למנוע שתי יוזמות שנועדו לחייב מינוי של ממונה בטיחות באתרי בנייה גדולים. על פי הידיעה "ההתנגדות ליוזמות, שעשויות לצמצם אץ מספר התאונות בענף הבנייה, נבעה מחשש שיעכבו את קצב הבנייה, יקשו על הקבלנים ויביאו לעלייה במחירי הדיור".

יצוין שגם משרד ראש הממשלה התערב בנושא, והפנה שאלות למינהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, שעמוד מאחורי אחת היוזמות. לפי ההערכות עלות מינוי בטיחות נעה בין עשרת אלפים ל-25 אלף שקל בחודש. עבור חברות הבנייה הגדולות מדובר בסכום נמוך במיוחד. כעת, במרבית החברות הגדולות בענף אין אחראי על בטיחות העובדים.

2017-01-07_151355

פועל בניין המסכן את חייו בעבודה בגובה (צילום: הקואליציה למאבק בתאונות בניין)

בשבוע שעבר נרשם ההרוג ה-48 בענף הבנייה לשנת 2016: ארכאן (ואסף) אבו הנייה בן 27, שנפצע בשבוע שעבר באתר בנייה בפתח תקווה, נפטר אמש מפציעתו האנושה בבית החולים ביילינסון. אבו הנייה מהכפר עזון שליד קלקיליה, נפטר מפציעתו האנושה, אותה ספג לאחר שנפל מסולם באתר הבניה ביום ב-26 בדצמבר. כך מסרה עו"ד הדס תגרי, מרכזת הקואליציה למאבק בתאונות בניין.

בשבוע שקדם לתאונה, שלח הפורום למניעת תאונות עבודה תלונה המתעדת הפרות בטיחות חמורות באתר, לרבות בשימוש בסולם גבוה. לאחר התאונה התקבלה תשובה ממנהל הבטיחות כי ב-22 בצדמבר ביקר באתר מפקח של מנהל הבטיחות. לדברי התשובה "בעת הביקור לא אותרו הליקויים שצוינו בפנייה". כמו כן צוין כי נצפו מספר ליקויי בטיחות שתוקנו בעת הביקור, וכי מנהל העבודה ובכיר בחברה הקבלנית הונחו להכין תוכנית לניהול בטיחות, על אף שבאתר עובדים 30 עובדים בלבד. לאחר התאונה הטיל מנהל הבטיחות התעסוקתית צו להפסקת עבודות באתר למשך יומיים, כמתחייב על פי החוק. מניין ההרוגים בכל שנה, על פי נהלי הרשויות, כולל את כל העובדים שנפצעו בתאונות באותה שנה, גם אם נפטרו לאחר תום השנה