אני מסרבת לקחת חלק בדיכוי הפלסטינים בשכם ובחווארה ולכן יושבת בכלא הצבאי

קוראים לי עינת ואני בת 19. צעירים וצעירות בגילי שמשרתים עכשיו בצבא, נשלחים להגן על מליציות אלימות של מתנחלים שפולשים בימים ובלילות לתוך כפרים פלסטינים ומבצעים פוגרומים. אבל אני מסרבת לקחת חלק בפשעים אלה, לכן אני יושבת בכלא הצבאי.

מתנחלים חמושים בליווי חיילי כיבוש מתפרעים בעיירה הפלסטינית חווארה, 14 באוקטובר 2022 (צילום: אקטיבסטילס)

 

רוב אזרחי ישראל כנראה היו מגדירים את מה שקורה פה בימים האחרונים כ"הסלמה" או "התפרעויות". אבל מה באמת קורה שם? באורח פלא כשבועיים לפני עוד בחירות, אנחנו מוצאות את עצמינו שוב בתקופה בה הדם זורם ברחובות והשנאה מבעבעת בכל מקום.

באמת מזלזלים בנו עד כדי כך שם למעלה, שחושבים שאנחנו עדיין לא מבינות איך זה עובד? מליציות חמושות של מתנחלים פולשים לכפרים פלסטיניים בגדה המערבית, מרסקים מכוניות, תוקפים בעלי חנויות וילדים באבנים במקלות ובגז פלפל. אותן המליציות מלוות בחיילים שתפקידם למנוע מהפלסטינים לנסות להגן על חייהם. הם נשלחים לבצע את תפקידם בעזרת רימוני הלם, רימוני גז מדמיע, ירי חי ומעצרים המוניים.

כל זה שמתרחש בימים אלה, בין השאר, בעיר שכם, בשכונת שייח' ג'ראח, וגם בכפר חווארה בו ביקרתי בסיור ממש לפני חודש. ואני שואלת את עצמי – איזו זכות יש לנו לשלוט על אוכלוסייה אזרחית? עוד אני שואלת את עצמי – למה אנחנו ממשיכים להזין את מנגנון ההרס הזה? אולי הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש? בני ובנות נוער לפני גיוס, האם דיכוי אזרחי והגנה על מליציות מתנחלים הן המשמעות שאתן מחפשות בשירות שלכן? חשוב לי שתדעו שאתן לא חייבות. יש דרך אחרת.

עינת גרליץ