אמנסטי קורא להקמת ועדת חקירה בינלאומית על התקיפה בעזה

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי קרא בסוף השבוע לפתיחת חקירה בינלאומית מטעם האו"ם בנוגע להפרות שבוצעו בכל הצדדים, עם המשך התקיפות האוויריות הישראליות ברחבי רצועת עזה והמשך מטחי ירי הרקטות חסרות ההבחנה על ידי קבוצות פלסטיניות חמושות לתוך ישראל. מאז פתחה ישראל במבצע "צוק איתן" בשעות הבוקר המוקדמות של ה-8 ביולי, יותר מ-160 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה, רובם אזרחים שלא היו מעורבים ישירות בפעולות לחימה. מספר זה כולל לפחות עשרות ילדים נשים, נכון להיום בבוקר. למעלה מאלף בני אדם נפצעו, רבים מהם במצב קשה. מאות בתים בעזה נהרסו כליל או שנותרו לא-ראויים למגורים ולפחות חמישה מתקני בריאות ושלושה אמבולנסים ניזוקו. בישראל, לפחות 20 בני אדם נפצעו כתוצאה מירי רקטות ונגרם נזק לרכוש.

2014-07-13_195913

משפחות פלסטיניות מחפשות מחסה בבית ספר של אונר"א (צילום: אונר"א)

 

"ככל שהאלימות מתעצמת יש צורך דחוף שהאו"ם יורה על הקמת ועדת חקירה בינלאומית לעזה וישראל, שתחקור הפרות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי על ידי כל הצדדים לסכסוך. זהו הצעד החיוני הראשון בדרך להבטיח, כי מי שביצעו פשעי מלחמה או עבירות חמורות אחרות יועמדו לדין", אמר פיליפ לותר, מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. "אסור לקהילה הבינלאומית לחזור על טעויות קודמות, לעמוד מהצד ולצפות בתוצאות ההרסניות עבור אזרחים משני הצדדים, שלא צייתו ואכפו את דיני המלחמה. יש צורך בפעולה מהירה של האו"ם, היות וחיי בני אדם עומדים על הכף", הוא הוסיף.

 

אמנסטי אינטרנשיונל גם קורא לאו"ם להטיל לאלתר אמברגו נשק מקיף על ישראל, החמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות, במטרה למנוע הפרות חמורות נוספות של החוק ההומניטארי הבינלאומי והחוק הבינלאומי לזכויות אדם על ידי הצדדים לסכסוך. עד שיוטל אמברגו כזה, כל המדינות חייבות להשעות באופן מיידי את כל ההעברות של ציוד וסיוע צבאי וכן תחמושת לכל הצדדים, שנכשלו בקיום חקירה ראויה של הפרות שבוצעו בסכסוכים קודמים או בהעמדת האחראים לדין.

 

על פי הצהרות צה"ל, התקיפות האוויריות הישראליות התמקדו בבתיהם של אזרחים בעזה בטענה שאלו הם בתיהם של "פעילים בחמאס", ובמהלכן נהרסו הבתים לאחר שבני המשפחה הוזהרו ונאמר להם לעזוב. עם זאת, בכמה מקרים כאלו, לא הוצגו ראיות המראות כי "פעילי חמאס" לכאורה היו בתוך הבתים בעת ההתקפה, שהבתים שימשו לאחסון תחמושת, או שימשו בדרך אחרת למטרות צבאיות. "אלא אם הרשויות הישראליות יכולות לספק מידע ספציפי כדי להראות כיצד בית משמש לסיוע לפעולה צבאית, תקיפה מכוונת של בתי אזרחים מהווה פשע מלחמה וכן מגיעה לכדי ענישה קולקטיבית נגד המשפחות", אמר לותר.

במקרים אחרים, אזרחים נהרגו בתקיפות אוויריות ישראליות על או בסמוך לבתיהם. בשלושת הימים הראשונים של המבצע הצבאי, תקיפות אוויריות ישראליות על או בסמוך לבתים הביאו למותם של לפחות 32 אזרחים, בהם בני משפחה רבים של משפחות כווארע, אלחאג', חמד, אלנואסרה ומלכה; על פי דיווחים, לפחות שניים מהבתים הותקפו ללא אזהרה.

 

בתיהם של אזרחים אחרים נפגעו באמצעות נוהל "הקש בגג", שבו הכוחות הישראליים יורים טיל קטן על הבית כ"אזהרה", לפני שהם יורים טיל נוסף שהורס את הבית. בכמה מקרים, אך לא בכולם, משפחות קיבלו מבעוד מועד שיחות טלפון מהצבא הישראלי. "אף אחד מהצדדים לא יכול להצדיק את הכישלון בהגנה על אזרחים, ובהם עיתונאים, אנשי רפואה ועובדים הומניטריים, או על מתקנים אזרחיים" הדגישו באמנסטי.

 

אמנסטי אינטרנשיונל גם קורא לישראל ולמצרים להבטיח כי כמות מספקת של ציוד רפואי והומניטרי תוכל להיכנס לעזה, ולשתי המדינות לאפשר את יציאתם של מי שנזקקים לטיפול רפואי דחוף. בתי חולים בעזה נאבקים לתפקד, לאור הגל ההולך וגדל של אזרחים פצועים ואספקה ​​רפואית דלילה, כמו גם מחסור בדלק ובחשמל, בעיקר בשל הסגר החמור של ישראל על רצועת עזה במשך שבע השנים האחרונות.