אלפים צעדו בתהלוכת השיבה על אדמותיו של ואדי זובאלה שבנגב

אלפים צעדו אתמול (חמישי) בתהלוכת השיבה על אדמותיו של ואדי זובאלה שבנגב, כפר שהוחרב בנכבה ב-48, ושעל אדמותיו נבנה הקיבוץ בית קמה. המוחים צעדו גם נגד הנישול והריסת הכפרים בנגב ובכל הארץ, בייחוד עם תכניות ההריסה של היישובים אום אלחיראן ועתיר. מהוועד הארצי להגנה על זכויות העקורים, המארגן את תהלוכת השיבה מזה 19 שנה, נמסר כי מקום האירוע נבחר במטרה להעביר מסר לפיו הציבור הערבי בישראל לא שוכח את הנגב. "זאת, בעיקר בשל האתגרים העומדים בפניי החברה הערבית בשנים האחרונות ובצל התוכניות לחיסול היישובים הערבים בדואים שביסודה עקירת תושבים מכפרים לא מוכרים וצמצום מרחב המחייה של הערבים הבדואים בנגב. על כך נמסר הבוקר בעיתון "אל אתיחאד".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שהשתתף בצעדה אמר: "שאלת הנכבה אינה שאלה של העבר, אלא שאלת העתיד. ההכרה בנכבה, בפשע הנורא הזה, והפעולה למען תיקון העוול, היא הדרך היחידה לפיוס אמיתי בין שני העמים. אני אומר דברים אלה כדי להדגיש את החשיבות של נוכחותנו היום בנגב, לציון הנכבה, וכדי לבטא את נחישותנו לדרוש הכרה בעוולות שנעשו, והשגת פתרון צודק שיבטיח את זכויות כל האנשים".

2016-05-13_195008

אלפים צעדו אתמול (חמישי) ביום השיבה בנגב (צילום: אל אתיחאד)

"הנכבה עבור הפלסטינים אינה רק אירוע היסטורי אלא פצע אישי בלבו של פליט ועקור", אמר יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה. "האנשים לא ברחו כפי שטוענים, אלא נעקרו. גם אם ברחו, הם ברחו מפחד ומחשש בשל מעשה הפשע שהיו. וזה לא מבטל את זכותם לחזור". לדבריו, "מה שהיה בנכבה היה פשע שמשמעתו טבח ועקירה ואי אפשר לתקן את העוול בלי להבטיח את זכות השיבה. מה שקורה היום ברור: ישראל מידרדרת למדינת אפרטהייד ועדיין העולם משבח את הדמוקרטיה הישראלית". ח"כ לשעבר ברכה (חד"ש), הוסיף כי "יש בתנועה הציונית מי שהימר על כך שהמבוגרים ימותו והקטנים ישכחו. אך אנו עומדים על זכותנו להעביר את הזיכרון מדור לדור".