אלפים השתתפו בהלווייתו של הצעיר שנורה למוות בכפר קאסם; שביתה של הציבור הערבי

אלפים השתתפו הערב (שלישי) בהלווייתו של מוחמד מחמוד סלים טאהא, בן 21 מכפר קאסם, שנהרג הלילה במהלך מחאות תושבי העיר. הוא נורה שלוש פעמים בראשו בידי מאבטח אזרחי בתחנת המשטרה בעיר. הצעיר פונה לבית החולים בילינסון שבפתח תקווה במצב אנוש, ושם נקבע מותו.

2017-06-06_215535

מוחמד מחמוד סלים טאהא, בן 21, שנהרג הלילה בכפר קאסם (צילום: אל אתיחאד)

במהלך הלילה הגיעו חברי הכנסת של רשימה המשותפת לעיר, ביניהם חברי הכנסת איימן עודה ויוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) ויו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה. עודה, ג'בארין וברכה הגיעו למקום מהפגנה שנערכה בחיפה (ר' ידיעה נוספת באתר) לציון 50 שנה לכיבוש השטחים הפלסטינים.

ברכה כינס ישיבה של הוועד המעקב שקבע שהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך נושאים באחריות לצדו של נתניהו להרג הצעיר, ושהשלושה אחראים גם לטיפול הכושל בפשע המאורגן המשתולל בחברה הערבית. עוד הוחלט כי מחר תתקיים שביתה כללית של הציבור הערבי והפגנות בצמתים בשעה 17:00. כמו כן, ביום שבת הקרוב תתקיים הפגנה ארצית נוספת בעיר. "יד קלה מאוד של המשטרה על ההדק, אבל אותה יד רפה במאבק האמיתי באלימות ובפשע", אמר יו"ר הוועדה ברכה.

ח"כ עודה, האשים את המשטרה ברצח צעיר ערבי: "המשטרה הרגה עוד בחור ערבי כאשר אחד ערבי רוצח שני יהודים ברחוב דיזינגוף אז המשטרה רודפת אחרי נשאת מלחם ורק אחרי שבוע מגיעה אליו ועוצרת אותו. מה שהמשטרה עושה כאשר הנפגע הוא יהודי היא הופכת כל אבן, אבל כאשר הנרצח הוא ערבי זה לא מעניין אותה". לדבריו, "המשטרה ממשיכה להתייחס לתושבים הערבים כאל אויבים שיש להגן מפניהם ולא כאזרחים שיש להגן עליהם. האזרחים לא מוכנים לקבל יותר את המציאות המעוותת הזאת שבה דמם הוא הפקר, המעט שהמשטרה יכולה לעשות עכשיו הוא לאפשר לתושבים למחות כרצונם, בלי שהמשטרה עצמה תסכן אותם ואת ביטחונם".

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיב לאירועים שהתרחשו במהלך הלילה בכפר קאסם ודרש הקמת "ועדת חקירה אובייקטיבית ובלתי תלויה שתחקור את האירועים הקשים של הלילה בכפר קאסם". לדברי חנין "צריך לחקור איך קרה שאזרח צעיר, תושב העיר, נורה למוות מירי חי בידי מאבטח משטרתי. צריך לחקור גם את אוזלת ידה של המשטרה מול ארגוני הפשע בעיר. רק שינוי חד בהתנהלותה של המשטרה וביחסה לאזרחים הערבים יוכל להביא לשיקום האמון ולמניעת חזרה של התמונות הקשות והעצובות שראינו הלילה בכפר קאסם".

ח"כ ג'בארין הוסיף כי "אנו אבלים על מותו של מוחמד טהאה שנרצח בדם קר על ידי כוחות הביטחון". "הזהרנו בעבר כי ידם של השוטרים קלה מאוד על ההדק, ואנו ממשיכים לשלם מחיר יקר על היחס העוין, המתנשא והמזלזל של השוטרים", אמר ג'בארין, והדגיש: "למשבר הלאומי עם המשטרה התווסף היום משבר חברתי: המשטרה מפקירה את היישובים הערבים לארגוני הפשיעה ולא נוקפת אצבע כדי לטפל בפשיעה הפנימית".