בעקבות הרג הצעיר בכפר קאסם: שביתה כללית ומשמרות מחאה ברחבי הארץ

שביתה כללית ומשמרות מחאה נערכו היום (רביעי) בערים ובכפרים הערביים בעקבות הריגתו של הצעיר בכפר קאסם בליל יום שני. אלפים השתתפו אמש בהלווייתו של מוחמד מחמוד סלים טאהא, בן 21 מכפר קאסם, שנהרג במהלך מחאות תושבי העיר. הוא נורה שלוש פעמים בראשו בידי מאבטח אזרחי בתחנת המשטרה בעיר. הצעיר פונה לבית החולים בילינסון שבפתח תקווה במצב אנוש, ושם נקבע מותו.

שעות ספורות לאחר המעשה, כינס ח"כ לשעבר מוחמד ברכה ישיבה של ועדת המעקב העליונה שקבע שהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך נושאים באחריות לצדו של נתניהו להרג הצעיר, ושהשלושה אחראים גם לטיפול הכושל בפשע המאורגן המשתולל בחברה הערבית. עוד הוחלט כי היום תתקיים שביתה כללית של הציבור הערבי והפגנות בצמתים בשעה 17:00. כמו כן, ביום שבת הקרוב תתקיים הפגנה ארצית נוספת בעיר. "יד קלה מאוד של המשטרה על ההדק, אבל אותה יד רפה במאבק האמיתי באלימות ובפשע", אמר יו"ר הוועדה ברכה.

גם מנהל מרכז מוסאוא לזכויות אזרחים ערבים בישראל, ג'עפר פארח, מחה על אוזלת היד של הרשויות בטיפול בבעיה. "איפה כולם שיעמדו על הרגליים?" תהה, "שילמנו מחיר של כמעט 1,200 הרוגים ערבים ב־15 השנים האחרונות. שלא יספרו לנו שלא מוצאים את הרוצחים".

2017-06-07_215511

"די להתרת דמנו" (איור: תא הסטודנטים של חד"ש באונ' ת"א)

כאמור, בצהריים נערכו משמרות מחאה ביוזמת תאי הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת תלאביב. בהזמנה למשמרת בתלאביב, כתבו פעילי חד"ש: "אתמול הוצא להורג בדם קר מוחמד טאהא מכפר קאסם על ידי כוחות המשטרה, רק בשל היותו אזרח ערבי. הדבר קרה כאשר שוטר ירה 3 יריות בראשו של המנוח שהשתתף בהפגנה מול תחנת המשטרה. בהנהגתם של השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ״ל המשטרה רוני אלשיך, המשטרה ממשיכה להתייחס אל האזרחים הערבים כאל אויבים. נדרוש לפטר את ארדן ואלשיך ואת העמדתם לדין, הם וכל מי שיש לו יד במדיניות הדמים נגד אזרחים ערבים".

עוד נערכו אחה"צ משמרות מחאה ליד העיר טירה במשולש הדרומי וליד צומת דיר אלאסד (כביש 85) בגליל. הלילה, בשעה 21:30 צפויה משמרת במושבה הגרמנית בחיפה ומחר (חמישי), בשעה 17:00 מול תחנת המשטרה בוואדי עארה, בצומת שוקת שבנגב ובכניסה המזרחית למג'ד אלכרום.