איגוד העו"סים קורא לחדול מלהתנדב בתפקידים בהם המדינה אמורה לשלם שכר

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים קרא לחבריו ולאנשי בריאות הנפש לחדול מלהתנדב בתפקידים שהמדינה אמורה לשלם עליהם שכר. "בתחילת הדרך לאחר 7 באוקטובר, בתוך הכאוס ששרר עד שהמערכות הציבוריות החלו לפעול, אלפי עובדות ועובדים סוציאליים פינו מזמנם והתנדבו בהגשת הסיוע", כתב האיגוד. "ההתגייסות הזו מרגשת ומחזקת את הסולידריות המקצועית שלנו. כיום, אין עוד הצדקה ומקום לפעילות התנדבותית שלא מתוכללת על ידי גורם ציבורי", הדגישו.

"קראנו במהלך השבועיים האחרונים לממשלה לא להתבסס עוד על אנשי מקצוע מתנדבים ויוזמות אזרחיות מקומיות. אנחנו מברכים את משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, קופות החולים והארגונים שלא רק שהבינו זאת, אלא גם השכילו והצליחו לפעול לגיוס עובדות ועובדים סוציאליים נוספים לתקופת החירום. זו הדרך הנכונה, המקצועית והבטוחה למלא את אחריותה של המדינה לטיפול בתושביה", הוסיפו.

יצוין שמשרד הבריאות הודיע בשבוע שעבר על מתווה לקליטה לעבודה בשכר של מטפלים בבריאות הנפש שבאו לטפל בהתנדבות בתושבי הדרום. עם זאת, פרטי המתווה לא פורסמו במלואם. לפי הודעת המשרד, המתווה יאפשר למתנדבים להיקלט לעבודה בקופות החולים, בבתי החולים לבריאות הנפש, ובמרכזי החוסן שפועלים באזורי קו העימות. המשרד פתח באתרו דף ייעודי שמאפשר הזנת פרטים למטפלים המעוניינים להיקלט.

המשרד הודיע לקופות החולים שיקצה להן 30 מיליון שקלים לגיוס מטפלי בריאות הנפש. לפי המתווה, הקופות יוכלו להעסיק את המטפלים כשכירים, כמטפלים עצמאיים שיעניקו טיפולים מסובסדים מהקליניקות הפרטיות שלהם, או בהליך שהפרטה באמצעות תאגידים. ככל הידוע, המתווים לקליטת עובדים בבתי החולים לבריאות הנפש ובמרכזי החוסן עדיין לא הועברו לגורמים הרלוונטיים.

ד"ר יובל הירש, מראשי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, מתח ביקורת על המתווה באתר "דבר" ההסתדרותי: "הפתרונות הללו שמציע משרד הבריאות הם עוד ועוד מאותו דבר. פרילנסרים, עבודה פרטית, קניית שירותים. אם יש משהו ברור מהשנים האחרונות, ומהמשבר הנוכחי בפרט, זה ששירות פסיכולוגי ציבורי חזק ויציב הוא קריטי לחוסן החברתי והלאומי של מדינת ישראל".

"במקום לחזק את השירות הציבורי, לגייס אלפי פסיכולוגים (שקיימים באלפיהם בישראל) לשירות הציבורי, מנסים בחסות המלחמה להפריט את השירותים. עם פתרונות כאלו, השירות הפסיכולוגי הציבורי ימשיך את מגמת ההתפוררות שגם ככה אפיינה אותו, הוא ילך ויצטמצם כי העובדים עוזבים בשל התנאים המחפירים, במקום שיתחזק ויהווה עוגן חזק לבריאות הנפשית במדינה. בנוסף כמובן תהיה פה פגיעה אנושה בעבודה המאורגנת, העסקה של עובדים שיהיו בלתי מוגנים, ללא זכויות סוציאליות ועוד".