אביו של נער פלסטיני שנהרג מירי חיילים בכפר בודרוס עתר לבג"ץ

חמד עווד, אביו של הנער סמיר עווד, שנהרג מאש חיילים בסמוך לגדר ההפרדה בכפר בודרוס, עתר לבג"ץ יחד עם ארגון זכויות האדם בצלם בדרישה שהפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, יחליט אם להעמיד לדין את החיילים שהרגו את בנו או יסגור את התיק. בעתירה מציינים העותרים, באמצעות באת כוחם, עו"ד גבי לסקי, כי עם כל יום שבו מתעכבת החלטתו של הפצ"ר, הולך ופוחת הסיכוי כי יינקט נגד האחראים לעבירה הליך פלילי אפקטיבי. לפיכך, מחריפה עם כל יום נוסף הפגיעה בזכויותיהם של העותרים ומתעצמת הפגיעה בשלטון החוק ובאינטרס הציבורי במיצוי הדין עם מפרי החוק.

2014-03-29_163814

מנסים להציל את חייו של סמיר עווד, 15 בינואר 2013 (צילום: עיסאם רימאווי)

סמיר עווד בן ה-16 נהרג ב-15 בינואר אשתקד מירי חיילים שפגע באחורי ראשו ובכתפו, מטווח קצר, כאשר כבר היה פצוע ברגלו, לא היה חמוש, ולא נשקפה ממנו סכנה כלשהי. חקירת מצ"ח נפתחה עוד באותו היום, ולפי פרסומים בתקשורת, תחקיר ראשוני של הצבא העלה כי עווד נורה בניגוד לנהלי הפתיחה באש. כן פורסם כי בידי הצבא יש תיעוד וידאו של האירוע ממצלמות האבטחה של הגדר. אך בחלוף למעלה משנה וחודשיים טרם ניתנה החלטת המשיב בדבר העמדה לדין של האחראים לירי או סגירת התיק. לאחרונה אף נמסר לבצלם כי לאחר השלמת חקירה שארכה למעלה מחצי שנה, נדרשת השלמת חקירה נוספת בתיק אשר למיטב ידיעתם של העותרים טרם הסתיימה.

הפרקליטות הצבאית נימקה את השיהוי במתן ההחלטה בטענה כי החקירה מורכבת, אולם העותרים אומרים כי מורכבות החקירה איננה יכולה לשמש סיסמת קסם שתפטור את הפרקליטות מחובתה להבטיח כי הליכי חקירה והעמדה לדין יתבצעו במהירות הראויה ותוך זמן סביר. מעבר לכך, הטענה בדבר מורכבות החקירה אינה ספציפית למקרה של סמיר עווד, אלא נטענת על ידי הפרקליטות הצבאית באופן קבוע כדי להצדיק עיכובים מתמשכים בכל החקירות שעניינן מקרי מוות של פלסטינים. העותרים אומרים כי טענה גורפת זו היא תמוהה ואסור שתשמש הצדקה לפגיעה באפקטיביות של הליכי האכיפה נגד האחראים למותם של אזרחים פלסטיניים. השופטת אסתר חיות העבירה את העתירה לתגובת המדינה עד 11 במאי הקרוב.