זהות קולקטיבית פעילה

 

מאת דן יהב

 

"בעד הנגד! המפלגה הקומוניסטית הישראלית, 1919 – 2009; מאמרים וכרזות";

עורכות: תמר גוז'נסקי ואנגליקה טים; עיצוב – פרוספר בן הרוש, קרן רוזה לוקסמבורג, ת"א, 2009.

 

    הספרות העיונית-מחקרית על אודות המפלגה הקומוניסטית בארץ אינה רבה. הסיבה לכך – היותה מפלגה קטנה, אופוזיציונית, נרדפת ומושמצת, אנטי-ציונית, שהתנגדה למנדט הבריטי ולמדיניות של ממשלות ישראל. גם הספרים שכן פורסמו, בארץ ובעולם, רובם אזלו מהשוק.

    לרגל חגיגות תשעים שנה למפלגה, התקיים באוניברסיטת ת"א (25.3.09), כנס, שנישאו בו הרצאות אקדמיות והוצגה תערוכת כרזות, המספרות את תולדות המפלגה. האלבום שלפנינו הוא מהדורה מפוארת ומושקעת של אירוע זה. 

    ד"ר אנגליקה טים, מנהלת המשרד בת"א של קרן רוזה לוקסמבורג, פותחת את הספר בסקירה קצרה של תולדות המפלגה מפק"פ ועד מק"י, תוך איזכורו של מאיר וילנר כאחד מ"האבות המייסדים", בשל היותו בין החותמים על מגילת העצמאות. ד"ר טים מדגישה את ייחודה של המפלגה בקשת הפוליטית הישראלית, בעיקר בשל התנגדותה לציונות, תמיכתה העקבית באינטרנציונליזם, והתנגדותה ללאומנות ולפערים כלכליים-חברתיים, ובהיותה המפלגה היחידה המגדירה עצמה כדו-לאומית. הסיסמא: "שתי מדינות לשני העמים", שליוותה את המפלגה לכל אורך מאבקיה המדיניים, נישאת עתה כמעט בפי כל.

    המחקר ההיסטורי-פוליטי המובהק ביותר הוא פרי עטו של  פרופ' מריו קסלר מהמרכז להיסטוריה בת זמננו באוניברסיטת פוטסדאם, שנושאו: "הקומינטרן ופועלי ציון שמאל, 1922-1919". למרבית הצעירים, ארגונים ומפלגות אלה אינם מוכרים, אך בשנים האמורות ניטש הפולמוס ביניהם במלוא עוזו.

    ד"ר אילנה קופמן מהאוניברסיטה הפתוחה, במחקרה על "גיבושה של קהילה לאומית", מבהירה, כי זהות קולקטיבית, המשמשת מצע לפוליטיקה, כולל זהות לאומית, נוצרת בסיוע פעילים ופעולות מכוונות מטרה, או חזון, הנעשות לאורך זמן. לדעתה, אין כמפלגה הקומוניסטית, ארגון דומה עם תשתיות חברתיות ומוסדיות ועם אידיאולוגיה מובחנת.

    תמר גוז'נסקי מנתחת במאמרה את הזיקות בין מק"י לתנועות שמאליות ודמוקרטיות. למרבית הכישלונות ליצור איחודים שמאליים אחראיות הדחייה שנדחתה מק"י כמפלגה לא-ציונית, והתעמולה הכוזבת, לפיה יהדות וישראליות חופפים לציונות.  דוגמה מובהקת ביותר לכך – התעמולה נגד ח"כ דב חנין בריצתו לראשות עיריית ת"א-יפו.

    עסאם מח'ול, מנהל מכון אמיל תומא ללימודים פלסטיניים וישראליים, סוקר בחיבורו את התפתחות רעיון שתי המדינות, ישראל ופלסטין, ושולליו. בהמליצו על פתרון בלבדי זה מצביע מח'ול  על התגבשותו בתפיסות של מק"י.

    מעבר לניתוח ההיסטורי של המפלגה הקומוניסטית ורשימת אירועים מרכזיים בתולדותיה (ע' 46), עיקר הספר הן התמונות ההיסטוריות והכרזות הצבעוניות, המתעדות את מאבקי המפלגה, יעדיה וחזונה. 50 תמונות ומעל ל-100 כרזות מצביעות בעליל על היסטוריה ארוכת טווח, עם יעדים מוגדרים, של מפלגה אופוזיציונית אמיצה ולוחמת.