מסמכי ויקיליקס: לחלק מעצירי גואנטנמו אין כל קשר לטרור

779 מסמכים סודיים המתעדים עצורים במחנה המעצר האמריקאי גואנטנמו נחשפו הלילה (שני) וגילו פרטי מידע חדשים על כמה מהאנשים המוגדרים זה זמן רב כ"האיום הגדול ביותר על ביטחונה של ארצות הברית".

המסמכים – שפורסמו במקביל על ידי מספר כלי תקשורת בארצות הברית ואירופה לאחר שהגיעו לידי ויקיליקס – מתעדים חקירות של כ-700 עצורים במתקן. הם מציגים תמונות חדשות של העצורים.

 

 

מגדל שמירה בכלא גואנטנמו (צילום: וושינגטון פוסט)

כאמור, כמה מהחשובים בעיתוני העולם, בהם "ניו-יורק טיימס", ה"וושינגטון פוסט" וה"גארדיין" פרסמו הבוקר את המסמכים, ואחרי חודשים שבהם נראה היה כי המבוכה בממשל בוושינגטון לנוכח ההדלפה הגדולה בהיסטוריה שככה מעט, היא שוב נגלית במלוא עומתה.

המסמכים הסודיים חושפים גם כי רוב האסירים מבין ה-172 שעדיין מוחזקים בכלא השנוי במחלוקת, שבעבר דווח כבר על הפרות רבות של זכויות אדם בו, מוגדרים כמי שנמצאים "בסיכון גבוה" להוות איום על ארה"ב ובנות בריתה אם ישוחררו ללא תהליך שיקום הולם ופיקוח. לפי העיתון הלונדוני "טיימס", המסמכים מצביעים על כך שכשליש מ-600 העצורים שכבר נשלחו מהכלא למדינות אחרות סווגו תחת הכותרת "סיכון גבוה" לפני ששוחררו או הועברו לחזקת ממשלות אחרות.

לפי המסמכים, מודיעין לא בהכרח מהימן שנאסף באזורי הלחימה הוביל למעצרם של גברים חפים מפשע למשך שנים במקרים של טעות בזיהוי. במסמכים לא מופיע מידע משמעותי על השימוש בלחץ פיזי ובהתעללויות נגד עצירים בגואנטנמו, בסיס שהוקם בשטח כבוש של ארה"ב על אדמת קובה, שגרר גינוי בינלאומי. כלא גואנטנמו נחנך כדי להחזיק אסירים שנעצרו במהלך המלחמה באפגניסטן, שאותה יזם נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, מיד אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. במרוצת השנים הגיעו ממנו דיווחים רבים על התעללויות בעצירים, עינויים, מעצרי שווא והימנעות משחרור חשודים בטרור אף שלא הוגשו נגדם כתבי אישום במשך שנים ארוכות.

יצוין לפני שנתיים הבטיח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לסגור את כלא גואנטנמו, אולם לא עמד בהבטחתו. בשנה שעברה פרסם "ויקיליקס" עשרות אלפי מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב הנוגעים ללחימה בעיראק ובאפגניסטן, וכ-250 אלף מסמכים מסווגים של מחלקת המדינה האמריקנית. החייל בן ה-23 שנאשם בהדלפת המסמכים, ברדלי מנינג, מוחזק במעצר מאז מאי אשתקד.

"סיור וירטואלי" של כלא גואנטנמו – כפי שפורסם ב"וושינגטון פוסט" (באנגלית):

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/world/guantanamo-bay-tour/?hpid=z1

לידיעות שפורסמו הבוקר על כלא גואנטנמו ב"ניו יורק טיימס" (באנגלית):

http://www.nytimes.com/guantanamo-files/

לידיעות שפורסמו הבוקר על כלא גואנטנמו ב"גארדיין" (באנגלית):

http://www.guardian.co.uk/world/2011/apr/25/guantanamo-files-lift-lid-prison