תושבי הכפר ח'אן אל־אחמר החליטו להקדים את פתיחת שנת הלימודים

תושבי הכפר הערביבדואי ח'אן אל־אחמר החליטו להקדים את פתיחת שנת הלימודים בחודש, והיא נפתחה היום (שני) במחאה על כוונת ממשלת ישראל להרוס את בית הספר האקולוגי המשמש את עשרות ילדי הכפר ועוד עשרות מילדי הכפרים השכנים. שנת הלימודים החלה כחודש לפני תחילת הלימודים בשאר בתי הספר הפלסטיניים.

בגלל הקדמת הלימודים ביקשה פרקליטות המדינה מבג"ץ לקיים דיון דחוף בעתירה שהגישו תושבי הכפר לפני כעשרה ימים, ושהביאה להקפאה זמנית של צעדי ההריסה, אך בג"ץ דחה את הבקשה. בתוך כך, תושבי המקום גילו אתמול ששביל הגישה לכפר נחסם על ידי המשטרה. אמש התאספו בכפר עשרות פעילי שלום ישראלים שצפו, יחד עם תושביו, על שידורי גמר המונדיאל בו זכתה צרפת בגביע.

2018-07-16_193623

עוצרים את הפינוי, 5 ביולי 2018 (צילום: אקטיבסטילס)

הקדמת הלימודים בבית הספר היא אחד מהצעדים הפומביים וההפגנתיים שנוקטת הרשות הפלסטינית בשבועיים האחרונים נגד כוונת המינהל האזרחי להרוס את כל מבני הכפר, בהם בית הספר. אתמול גילו תושבי הכפר ששביל העפר והטרשים המוביל אליהם נחסם בשער ברזל. זוהי דרך הגישה היחידה שיש לכלי רכב שיעדם הכפר. ל"הארץ" נמסר שהמשטרה אחראית לקיבוע שער הברזל.

ב-5 ביולי עתרו תושבי הכפר לבג"ץ, לאחר שהמינהל האזרחי סירב לקבל מהם תוכנית מפורטת שהוכנה להסדרת הבנייה בכפר, במיקומו הנוכחי. השופטת ענת ברון הוציא צו ארעי להקפאת ההריסה. בתגובתה מ-10 ביולי, ביקשה הפרקליטות לבטל את הצו או לפחות לצמצמו, כך שתתאפשר הריסת בית הספר לפני פתיחת שנת הלימודים. בקשתה זו לא נענתה. ב-12 ביולי החליטה ברון שהדיון בעתירה יתקיים לא יאוחר מ-15 באוגוסט. בו ביום ביקשה פרקליטות המדינה לקיים את הדיון הדחוף לפני ה-16 ביולי, מועד פתיחת בית הספר.

בינתיים הוגשה למינהל האזרחי תוכנית מתאר מפורטת חדשה לכפר. יוזמיה הם התושבים הבדואים ותושבים מהכפר ענאתא, שמבני הכפר נמצאים באדמות שבבעלותם. עו"ד תאופיק ג'בארין, ראש הצוות שהכין את העתירה, סיפר לעיתונאים שהוא מסר למנהלת לשכת התכנון במינהל האזרחי כי הוא ממתין למסמכים נוספים, בנוסף למסמכי הבעלות על הקרקע שכבר שלח. לדבריו, הוא ביקש ממנה לקבוע דיון בתוכנית המתאר.

בשבוע שעבר הגישו תושבי הכפר עתירה נוספת לבג"ץ, המבקשת למנוע מהמדינה לפנותם מהאתר. העתירה הוגשה לאחר שהובן כי עבודות פריצת דרך שמבוצעות במקום לא נועדו לממש את ההריסה של המבנים הפשוטים (שבשבילם מספיקים דחפור או שניים)אלא כדי לאפשר פינוי בכפייה באמצעות כוחות משטרה ומג"ב גדולים ואוטובוסים רבים. השופט עופר גרוסקופף הוציא צו ארעי האוסר על פינוי.

יצוין שורה של פעולות מחאה וסולידריות ישראליותפלסטיניות נערכו בשבועות האחרונים בח'אן אלאחמר, הכפר הפלסטיני המיועד להריסה לטובת הרחבת ההתנחלות כפר אדומים (עליו דווח לראשונה בגיליון 23 של "זו הדרך", 13.6). קואליציה של ארגוני שלום וזכויות אדם ישראליים ערכו ביקור סולידריות והזדהות בכפר בשבת האחרונה (14.7). יממה לאחר מכן, נערכה בכפר צפייה משותפת בגמר המונדיאל של תושבי הכפר העומדים בפני איום הטרנספר ופעילי שמאל הנמנים עם פורום המאבק בכיבוש של חד"ש ומק"י בתל אביב, ופעילים ירושלמים מהתנועה "ירושלים המשוחררת". כמו כן, ראשי תנועת הפתח העתיקו בשבוע שעבר (12.7) את מקום ישיבת הנהגתם לשטח הכפר, במחאה על מה שהגדירו "יישום של מדיניות של טיהור אתני".