שני סרטים תיעודיים של מרטין סקורסזה יוקרנו במוצ"ש בגדה השמאלית

שני סרטים תיעודיים של הבמאי האמריקאי מרטין סקורסזה יוקרנו מחר (מוצ"ש) בשעה 20:00 בגדה השמאלית, אחד העם 70, תל אביב. הסרט הראשון הוא "אמריקאיםאיטלקים" (1974, ארה"ב), 49 דקות, באנגלית. השני הוא "בחור אמריקאי" (1978, ארה"ב), 55 דקות, באנגלית.

2018-11-30_171146

הקולנוע התיעודי של סקורסזה, במיוחד זה אותו ביים בשנות השבעים, עזר לו לבסס עצמו כיוצר רציני ומבוקש בתעשיית הקולנוע ההוליוודית, וצריך לקרוא אותו כמעט תמיד בצמוד ובהקשר לסרטיו הבדיוניים הידועים יותר.

"אמריקאיםאיטלקים" הוא דוקו ביתי, דל תקציב ומקסים למדי שסקורסזה ביים מיד לאחר "אליס אינה גרה כאן יותר". זוהי למעשה שיחה של 50 דקות בין סקורסזה לבין הוריו, צ׳רלס וקתרין, המתרחשת בדירתם הקטנה בניו יורק. קשה להפסיק לצפות בסרט הזה מהרגע הראשון: שני ההורים רבים על מקום בספה, האמא נותנת מתכון מפורט לכדורי הבשר ברוטב העגבניות שלה,ומהר מתבהר ממי ירש מרטי את הגבות העבות. את הסרט הזה צריך לציין בנשימה אחת עם ״רחובות זועמים״, כי הוא מבהיר היטב כיצד הדרך בה גדל סקורסזה השפיעה על סרטו ומאיפה למד לספר סיפור באופן כה מופלא.

"בחור אמריקאי" מתמקד בשחקן שהופיע בתפקידים קטנים אצל סקורסזה, בין היתר בהופעה בלתי נשכחת כסוחר הנשק ב"נהג מונית". פרינס, שהיה גם המנהל של ניל דיאמונד מספר במשך שעה את נראטיב חייו, סיפור הכולל אלימות מתמשכת ושימוש בסמים. סקורסזה מנסה לחשוף באופן אינטימי את הילדון המפוחד שבתוכו, ומאמץ סגנון תיעודי פשוט וישיר: מצלמה המישירה מבטה אל הסובייקט באווירה נוחה כדי לאפשר לו לדבר. הסרט צולם גם הוא בדירה בתוכה מסתובבים טיפוסים שונים הנמצאים שם כדי לשתות, לצחוק ולהקשיב לסיפורים יחד איתנו. יציג את הסרטים וינהל את השיחה אחרי ההקרנה אוהד לנדסמן.