החשיפות האחרונות של האתר 'פוטבול ליקס': משחקים 90 דקות ובסוף הכסף מנצח

האתר "פוטבול ליקס" חשף בחודש שעבר כמה ידיעות מרעישות השופכות אור על מצבו העגום של הכדורגל המודרני, כמו גם על יכולתו של הכסף הגדול לכרסם אט אט בספורטיביות ובהוגנות של המשחק הפופולרי.

2018-11-30_171202

הסיפורים אמנם חדשים ומטלטלים, אך בפועל אישרו את מה שרבים כבר ידעו לפני כן: קבוצות הענק חותרות להרוויח בכל מחיר, גם על חשבון הקבוצות הבינוניות והקטנות; את הארגונים אופ"א (איגוד הכדורגל האירופי) ופיפ"א (איגוד הכדורגל העולמי) מנהלים עסקנים מושחתים; ורגולציית ה"פיירפליי" הפיננסי, שאמורה הייתה להגביל הוצאות ולהגדיל שוויון בכדורגל, נתגלתה כחסרת שיניים. בשורות הבאות אציג כמה מהסיפורים שנחשפו לאחרונה:

ליגה של גדולות במקום ליגות מקומיות

לפי הפרסום, המועדון הגרמני באיירן מינכן ו-15 מועדוניעל אחרים ביבשת מתכננים הקמת ליגה עלית (סופרליג) אירופית. ליגה זו אמורה להחליף את הליגות המקומיות בכל מדינה, וגם את ליגת האלופות והמפעלים הכללאירופיים. האתר חשף טיוטת מסמך בנושא, שאמורה הייתה להיחתם בנובמבר. ליגה מוצעת זו תעשיר, לפי הערכות, את כיסן של הקבוצות הגדולות במיליארדי יורו.

התכנית, אם תתממש, תשנה משמעותית את הכדורגל שהכרנו עד כה. בעלי קבוצות העל, יחד עם ראשי אופ"א ופיפ"א, חותרים לחסל את הליגות המקומיות ואת הכדורגל הלאומי, ולהחליפם במסגרת אירופית (לעשירים בלבד) שבה רק הכסף הגדול מדבר. כך לדוגמא, תושבי הפריפריה באנגליה לא יזכו עוד, לפי חזון הסופרליג, לראות את הקבוצות הגדולות של לונדון ומנצ'סטר מבקרות בעריהם.

החוקים לא חלים על קטאר

כמו כן, נחשפו מסמכים המעידים על כך שג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ"א (ובעבר מזכ"ל אופ"א), פעל לשינוי חוקי ועדת האתיקה של הארגון במטרה להפריע לעבודתה. אינפנטינו פעל גם להעברת כסף להתאחדויות כדורגל שפעלו לטובת מינויו, וכן פעל בשירות קבוצות אירופיות בבעלות נסיכויות ומדינות המפרץ. זאת כדי לסייע להן להתמודד עם ההגבלות המוטלות לפי חוקי ה"פייר פליי" הפיננסי.

חשיפה זו נוספת לחקירות נגד בכירי פיפ"א בשל החשד כי שוחד בהיקפים עצומים הוביל להחלטה לקיים את מונדיאל 2022 בקטאר, תוך התעלמות מהאקלים הצחיח, מהיעדר התשתיות ומהפרות זכויות האדם והעובדים במדינה.

לפי הדיווחים הנוכחיים, הקבוצות מנצ'סטר סיטי ופריס סן ז'רמן (בהן מחזיקים אילי נפט מהמפרץ) הפרו באופן שיטתי את חוקי ה"פייר פליי" של אופ"א במשך שנים ארוכות. חוקים אלה אמורים היו להגביל את יכולתן של קבוצות הענק להתנהל בשוק העברות השחקנים כאוות נפשן.

כעת נטען כי אינפנטינו נכנע ללחצים של אילי הנפט באבו דאבי ובקטאר ואִפשר לקבוצותיהם להתנהל בניגוד לחוקים של אופ"א, מבלי שזו הענישה אותן בצורה חריפה כפי שהענישה קבוצות אחרות שהפרו את התקנות. אינפנטינו, אף שאמור היה להיות ניטרלי, נפגש בחשאי עם מנהלי שני מועדוני ענק אלה כדי לסייע להם בעקיפת החוקים.

האימפריה של רונאלדו

אתר "פוטבול ליקס" מספק מסמוך אותנטי, המעניק הצצה נוספת לחייו של כריסטיאנו רונאלדו, הכוכב הפורטוגלי הגדול. רונאלדו, המשחק ביובנטוס האיטלקית והמשתכר 30 מיליון יורו בשנה, מעסיק 70 איש באחוזתו ובסביבתה. מועסקיו דואגים לכל צרכיו בכל היבטי החיים: החל במשרתים "קלאסיים" שמטרתם תחזוקה וניקיון, ועד כאלה "מודרניים", כלומר רשת של עורכי דין, סוכנים ומנהלים.

האתר חשף כי רונאלדו ועורכי דינו חתמו על הסכם סודיות מול אישה הטוענת כי רונאלדו אנס אותה בלאס וגאס ב-2009. לפי ההסכם המודלף, שילם הפורטוגלי לאמריקאית סכום של 375 אלף דולר כדי שלא תתלונן במשטרה ושלא תפרסם את הסיפור. זאת, על אף שהכוכב עצמו הכחיש את העניין בכל תוקף, וטען כי יחסי המין התקיימו בהסכמה.

האתר הוסיף וחשף, כי כל הבאים בקרבתו של הפורטוגלי והקשורים אליו חוזית, חתמו על הסכם סודיות הכובל אותם ל-70 שנה לאחר מותו של הכוכב. ההתחייבות לסודיות חלה אפילו על הסגרת פרטים לגבי תפריט המזון שלו.

הכסף מנקה

החשיפה האחרונה של "פוטבול ליקס" נוגעת לעמיתו לשעבר של רונאלדו לקבוצה, בלם ריאל מדריד סרחיו ראמוס. לפי דיווח, כשל הבלם הספרדי בבדיקת סמים שנערכה לאחר גמר ליגת האלופות ב-2017, אז ניצחה קבוצתו את יובנטוס האיטלקית בתוצאה 4-1.

בהמשך הדיווח צוין, כי התקרית הוסתרה מהתקשורת ו"טופלה" בדלתיים סגורות. אנשי הקבוצה הספרדית התנצלו בפני ראשי אופ"א, ואלה לא נקטו בענישה הנדרשת בהתאם לעבירה (השעיה ארוכת טווח לשחקן, קנסות כבדים ואף שלילת תארים קבוצתיים). טרם התברר מה קיבלו ראשי אופ"א ופיפ"א בתמורה לגניזת הפרשה.

כל אלה הם רק חלק מאוסף סיפורים שארגוני הכדורגל מנסים לטייח. פיפ"א ואופ"א מרבים להתפאר בשוויוניות המאפיינת, לכאורה, את המשחק. אנשיהם אף טוענים כי בשכונות העוני באפריקה משחקים לפי אותם חוקים הנהוגים ב"במה המרכזית". ואולם, מיום ליום מתרחקים דיבורים אלה מהמציאות. השוחד הגדול המשולם דרך קבע מקנה חוק אחד לעשירים יותר, וחוק אחר לעשירים פחות.

יוסף לאור

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב