שחררו את ידיו של שובת רעב פלסטיני לקראת דיון בכבילתו בבית המשפט העליון

בית המשפט העליון דן אתמול (שני) בעתירות שהגיש העציר המנהלי, בילאל כאיד, השובת רעב ומאושפז בבית החולים ברזילי באשקלון, נגד מעצרו המנהלי ונגד איזוקו בידו וברגלו למיטת אישפוזו. כאייד בן 35 איש החזית העממית נעצר במעצר מינהלי מיד כאשר סיים לשאת עונש מאסר של ארבע עשרה וחצי שנים, והוא שובת רעב כ-70 יום. יצוין ששירות בתי הסוהר הודיע לקראת הדיון כי ישחרר את ידו של כאיד. זאת על מנת למנוע את הדיון בסוגיה בבית המשפט. בדיון השתתף קהל רב, ביניהם קרוביו של העציר וחברי הכנסת מהרשימה המשותפת יוסף ג'בארין (חד"ש), אחמד טיבי (תע"ל) ואוסאמה סעדי (תע"ל).

2016-08-23_185948

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת יוסף ג'בארין (חד"ש), אחמד טיבי (תע"ל) ואוסאמה סעדי (תע"ל) בשיחה עם אימו של בילאל כאיד בבית המשפט העליון, אתמול (צילום: אל אתיאחד)

הדיון נערך במסגרת ערעור על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, שדחה בשבוע שעבר את עתירותיו של העציר. השופט אהרון משניות דחה את עתירותיו של כאיד, הנמצא בסכנת חיים ומאושפז בביה"ח ברזילי, להסרת כבילתו למיטה ומימוש זכותו לקבלת חוות דעת שנייה על ידי רופא עצמאי. בבקשת הערעור תקף עו"ד תמיר בלנק המייצג את כאיד, בסיוע ובשיתוף ארגון רופאים לזכויות אדם, את הצדקת הכבילה של כאיד בשל מסוכנותו מעצם היותו עציר ביטחוני וכי שב"ס חושש מחטיפתו: "אפשר לצייר מיני תרחישים דמיוניים שכאלה (…) אבל בסופו של יום, כאשר בית המשפט פוסק שיש לכבול אדם למיטתו בידיו ורגליו, הוא אמור גם להפעיל שיקול דעת והגיון ולבצע איזונים בין הסתברות התרחיש לפגיעה הקשה הברורה והוודאית בזכויות. נראה, כי במקרה זה לא הפעיל בית המשפט ביקורת שיפוטית וביקורת כלשהי על אמרות השב"ס".

עוד הוסיף עו"ד בלנק כי "אדם שבריאותו רופפת ומתדרדרת מיום ליום, מצוי בבית חולים כשהוא כבול ביד וברגל, שלא לצורך, בניגוד לדין ולנהלים, עובר הליכים בלתי תקינים – במשך כחודש. בקשתו לממש את זכותו לחוות דעת שניה נדחית בטעמים שאין להגדירם אלא כתמוהים ואשר אינם מתיישבים ולו באופן מרוחק עם הדין. לא זו בלבד שבית משפט לא ראה קושי בהחלטותיו אלו של שב"ס (המשיב), אלא שהחלטות אלו זכו לגבוי מלא של בית המשפט ובהנמקה שחלקה אינה מבוססת אפילו על עמדתו של שב"ס, ובכל הנוגע לצלב האדום הבינלאומי הינה שגויה עובדתית מהותית".

עו"ד בלנק אף סתר את אמירת השופט כי בבסיס העתירה עומד מניע זר: "שב"ס, באישור בית המשפט הנכבד מבקש לחסל 'כאב ראש' זה של חוות דעת שניות שמבקשים אסירים, ולא בוחל בהאשמה מופרכת ופוגענית בשיקולים זרים, אותם מותירים שב"ס ובית המשפט עלומים. לצערנו, מי שיש לו שיקולים זרים כאן, הוא שב"ס, שבמקום לקדם את הבריאות של אסירים, תוך שמירה על נהלי הכליאה, כמתחייב מהחוק והפסיקה, מבקש לבטל את האפשרות לחוות דעת שנייה".

לאור כל זאת, ולאור החשש כי לפסק הדין יהיו השלכות קשות על כאיד ובמידה וייוותר על כנו גם על עצורים ואסירים רבים אחרים במצבים דומים, מתבקש בית המשפט העליון לבטל את פסק הדין, להורות על הסרת הכבילה ולאפשר לכאיד להיבדק על ידי רופא מטעמו. יצוין שבית המשפט העליון טרם נתן את פסיקתו בעקבות הגשת הערעור והדיון שנערך אתמול.