שביתה כללית נגד הקמת טורבינות רוח ביישובים שתחת כיבוש ישראלי ברמת הגולן

שביתה כללית נגד הקמת טורבינות רוח להפקת חשמל נערכה אתמול (ראשון) ביישובי רמת הגולן שתחת כיבוש ישראלי. יצוין שבשבוע שעבר נערכה הפגנה גדולה, לקראת השביתה, במגד'ל שאמס בה הונפו דגלים אדומים ודגלי סוריה. על כך מוסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד".

מפגינים ברמת הגולן נגד הקמת הטורבינות (צילום: אל אתיאחד)

מדובר במיזם של להקמת 31 טורבינות רוח במורדות החרמון, סמוך לגבול עם סוריה. גובה כל טורבינה עתידית יהיה כ-200 מטר. לפני כמה שנים נחתמו חוזים עם חקלאים להקמת הטורבינות בשטחי החקלאות שלהם, רובם מטעי תפוחים. אולם, כעבור זמן מה החלה להתעורר התנגדות לפרויקט. החקלאים טוענים שחתמו ללא ידעת כלל הנתונים. עם הזמן החלו להבין את הנזקים הרבים של טורבינות רוח והסיכון הממשי לבריאותם של התושבים, אם זה בבתי המגורים שלהם או בעבודתם הממושכת בתוך המטעים. פעילים סביבתיים גם טוענים כי "הטורבינות מסכנות את בעלי הכנף שהם המדבירים הביולוגים ואת המאביקים של פירות עצי התפוחים והדובדבנים, שהם מקור פרנסה עיקרי באזור".

ב-1 בינואר משרדי האנרגיה, הביטחון, האוצר ורשות החשמל חתמו על הסכם מסגרת שיאפשר הקמה של מאות טורבינות רוח בצפון הארץ וברמת הגולן. בהודעה משותפת נטען ש"המשרדים יממנו במשותף פיתוח טכנולוגי בעלות של כ-250 מיליון שקל, שיאפשר את הקמת הטורבינות, תוך שמירה על צרכי הביטחון". הרישיון להקמת חוות טורבינות רוח בצפון רמת הגולן לחברת "אנרגיית רוח נקייה אנרג'יקס אנרגיות מחדשות", שבשליטת חברת אלוני חץ. הקמת הפרויקט תחל בעוד כשנה וההפעלה המסחרית צפויה בעוד כ-3 שנים.

באפריל 2019 חשף העיתון "כלכליסט" שמשרדי האוצר והאנרגיה נדהמו שמשרד הביטחון מבקש תוספת חוץ תקציבית של כמה מאות מיליוני שקלים לשדרוג ציוד ותשתיות נלוות, בטענה שהמיזמים מפריעים לפעילות הצבאית השוטפת המתקיימת באזור.