שבוע הקולנוע הפורטוגלי: העבר הקולוניאלי שובר שתיקה

דיכוי של האוכלוסייה המקומית במושבות האפריקאיות, זיכרון, מהפכה, כוח, שינוייםהשנה, שבוע קולנוע פורטוגל ה-12 מוקדש לחקר השפעות הזמן החולף על הדימויים והזיכרון ההיסטורי של שנות ה-60 וה-70 בקולנוע ועל הקולנוע עצמו כמכשיר היסטורי.

שבוע קולנוע פורטוגל ה-12 יתקיים בסינמטק תלאביב בין 26 ל-31 באוקטובר תחת הכותרת: "זיכרון ושכתוב קולנועי". בשבוע: כמה מההפקות העכשוויות והחשובות של במאי פורטוגל, עם תרגום לעברית, אשר מציגות נקודות מבט היסטוריות חדשות. הסרט הפותח הוא "מכתבים מהמלחמה" החדש של איבו פריירה (ר' תמונה) המבוסס על ספרו של אנטוניו לובו אנטונז. עוד יוקרן הסרט "לאו – או תהילת השווא של הפיקוד" של מנואל דה אוליביירה, לזכרו של הבמאי שנפטר אשתקד בגיל 106.

2016-10-21_190703

מתוך הסרט "מכתבים מהמלחמה"

"מכתבים מהמלחמה" הוקרן לראשונה בליסבון לפני כמה חודשים ומספר את קורותיו של אנטוניו לובו אנטונז בשנת 1971. חייו משתנים כאשר הוא מגויס לצבא פורטוגל כדי לשרת כרופא באחד האזורים הקשים של המלחמה הקולוניאלית מזרח אנגולה. הוא רחוק מכל מה שהוא מכיר ואוהב. אנטוניו שולח מכתבים לאשתו מתוך סיטואציות אלימות. הוא חווה מוצבים צבאיים שונים, מתאהב באפריקה ומפתח תודעה פוליטית מהפכנית ואנטיקולוניאלית. דור שלם לצידו שואף לחזור הביתה ו"לשבור שתיקה" ואף להתגייס למערכה נוספת, פוליטית, נגד השלטון הקולוניאליסטי הרקוב מן היסוד.

סרט נוסף: "חוף המלמולים", מתרחש אף הוא במהלך המלחמה הקולוניאלית באפריקה בסוף שנות השישים. צבא פורטוגל נמצא במבוי סתום בכל החזיתות בקולוניות שלו באפריקה. מוזמביק אינה יוצאת דופן. אוויטה מגיעה לעיר הבירה כדי להתחתן עם לואיש, סטודנט למתמטיקה המשרת במושבה. האלימות גוברת ואנשי הצבא במקום מרגישים אי נוחות עם ההחלטות שמתקבלות בליסבון. מיד אחרי החתונה לואיש יוצא אל הפעולה הצבאית נגד אנשי הגרילה בצפון מוזמביק. אוויטה נשארת לבד. כדי להבין את המתרחש היא מוצאת חברה בדמותה של הלנה, אשתו של אחד ממפקדיו של לואיש. הלנה היא אישה כנועה ומושפלת, שבויה בביתה, בו היא ממתינה לשובו של בעלה מהקרב. זהו דיוקן של תקופת משבר ומעבר. זמן של מלחמה, אבדות ואשמה – סופו של משטר קולוניאליסטי מתמוטט. הסרט "גשמי אפריל" מוביל את הצופה לאפריל 1974, השנה שבה נפלה הדיקטטורה לאחר 46 שנה והחלה צמיחתה של הדמוקרטיה הצעירה.

חשוב לציין את סרטו של מנואל דה אוליביירה המנוח. קבוצת חיילים פורטוגזים באחת הקולוניות באפריקה משוחחים על משמעות מעורבותם במלחמה, תוך שהם מעלים פרקים נבחרים מההיסטוריה הצבאית והאימפריאליסטית של פורטוגל.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב