רוקד בשתי חתונות: חרף המחאות אלכסנדר לוקשנקו ימשיך לכהן כנשיא בלארוס

מפגין אחד לפחות מת ויותר ממאה נעצרו בהפגנות נגד המשטר במינסק שבבלארוס כך נמסר הבוקר (שני) מהארגון העצמאי למען זכויות האדם במדינה. זאת, לאחר שעימותים בין המשטרה למפגינים פרצו בלילה בעיר אחרי פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות, לפיהן זכה הנשיא המכהן מזה 25 שנים, אלכסנדר לוקשנקו, ביותר מ80% מהקולות.

ההפגנות נגד לוקשנקו, הלילה, במרכז מינסק (צילום מסך: הטלוויזיה הרוסית)

אין ספק שהרפובליקה הבלארוסית, המכונה לפעמים "הרפובליקה הסובייטית האחרונה", ניצבת כיום על פרשת דרכים פוליטית. הדיקטטור ששולט בה כבר 26 שנים, אלכסנדר לוקשנקו, איבד השנה את אהדת מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין. אך לפי תוצאות ראשונות של הבחירות לנשיאות שנערכו השבוע שב ונבחר ה"באטקו" (כינויו בבלארוסית אבא) הבלארוסי.

בעת נפילת ברית המועצות, היה אלכסנדר לוקשנקו מראשי המתנגדים למדיניות פירוק האיחוד, והוא ידוע כחבר הסובייט הבלארוסי היחיד שהצביע נגדה. בתמיכת השמרנים במדינה, החל להוביל קו שתוקף את מדיניות הממשל החדש ואת השחיתות שפשתה בו.

בפזרו הבטחות לשמר את האופי של ברית המועצות בתוך בלארוס ולהיאבק בשחיתות רץ לוקשנקו לנשיאות, בתמיכת המפלגות השמרניות והמפלגה הקומוניסטית. מיד עם היבחרו ב-1994, הוביל שורה של רפורמות חוקתיות שחיזקו את השפה הרוסית על פני הבלארוסית, השיבו את הדגל והסמלים הסובייטיים וקבעו את מועד יום העצמאות הבלארוסי ביום שחרורה של הארץ מהנאציזם – במקום ביום פירוק ברית המועצות.

אך יחד עם רפורמות פופולריות אלו, אושרו גם כמה רפורמות חוקתיות שקיבעו את מעמדו של ה"באטקו" כדיקטטור יחידני הלכה למעשה. כל אופוזיציה לשלטונו דוכאה באכזריות, ואף חבריו למאבק מהתקופה שלפני עלייתו לשלטון נעלמו באורח מסתורי לאחר שהביעו התנגדות לעמדותיו. על מפלגות אופוזיציה נאסר להשתתף בבחירות לפרלמנט, וכל אמצעי התקשורת במדינה "הולאמו" – כלומר עברו לשליטה ישירה של לוקשנקו. בנוסף לכך הוביל לוקשנקו רוסיפיקציה מקיפה של החברה הבלארוסית. סממנים רבים של תרבות בלארוסית נפרדת דוכאו, והשפה הרוסית הפכה דהפקטו השפה היחידה במדינה.

לוקשנקו שימר בבלארוס חלקים גדולים מהמערכת הכלכלית הסובייטית אך הכפיף אותם ישירות אליו ואל מקורביו. יחד עם זאת, תחת הנהגתו פתחה בלארוס את גבולותיה ושווקיה לבנקים ולאחדים מבעלי ההון מרוסיה השכנה. צעד זה השתלב בהתקרבות הפוליטית של שלטון לוקשנקו לתחום ההשפעה של רוסיה. בשנת 1999 חתמו שתי המדינות על הסכם "המדינה המאוחדת", במסגרתו אמורות רוסיה ובלארוס להתאחד בעתיד לקונפדרציה. ההסכם אף כולל מפת דרכים כלכליתפוליטית לאיחוד מדיני מלא. כך הפכה בלארוס בראשות לוקשנקו לגרורה של רוסיה, התלויה בה באופן מלא. עם זאת, בחר לוקשנקו בשנים האחרונות לעצור את תהליך האינטגרציה ולנסות "לרקוד בשתי חתונות" – הרוסית והאירופית. מדיניותו הלאעקבית גרמה לכך שכיום מעוניינים הן רוסיה והן אירופה בהפלת שלטונו של הדיקטטור הבלארוסי ובהחלפתו בממשלה כנועה שתשרת את דרישותיהם האימפריאליסטיות. רוסיה והאיחוד האירופי תומכים ב"אופוזיציה מטעם" בבלארוס: רוסיה בבעלי ההון ובראשי הבנקים, ואילו האיחוד האירופי באופוזיציה הליברלית ובלאומנים הבלארוסים – כפי שהוא עושה באוקראינה השכנה.

כך הפכה הרפובליקה הבלארוסית זירת התגוששות נוספת בין שני הכוחות האימפריאליסטיים – רוסיה והמערב. עד כה היטיב לוקשנקו לנווט בין האינטרסים של שני הצדדים, תוך פיזור הצהרות נאמנות לרוסיה. אך המאבק המחריף בין המערב לרוסיה בשנים האחרונות משפיע על מעמדו. במוסקבה מפגינים חוסר סיפוק הולך וגובר מלוקשנקו, ואילו לבעלי ההון והפוליטיקאים במערב נראה המצב בבלארוס כהזדמנות להשתלט על שוק נוסף במזרח אירופה.

כאמור, התמודד אלכסנדר לוקשנקו, הבאטקו, השבוע פעם נוספת בבחירות לנשיאות הרפובליקה. בחירות אלה התאפיינו בדיכוי נרחב של ההפגנות נגד שלטון לוקשנקו, ובכליאה של כל המתמודדים האחרים לנשיאות – מלבד אחת. לוקשנקו השמיע בחודשים האחרונים הצהרות על כך שרוסיה מתכננת הפיכה נגדו, וכי האיחוד האירופי מזרים כספים למתנגדיו כדי להפילו. הבאטקו מצדו הכריז כי ישמור על עצמאות השלטון ולא ייתן לגורמים זרים להפילו. נצחונו של לוקשנקו יכול שיתברר כתאריך מכונן בהיסטוריה הפוליטית הבלארוסית. אולם בכל מקרה תימשך ההתמודדות הפוליטית על גורלה ועתידה של המדינה.

עידן סלוצקר

סרטון – ההפגנות הלילה בבלארוס:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=UjnZ8kj95_4

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב