עולים לבלפור – מחר: מחאה חסרת תקדים של עובדי ענף ומוסדות התרבות בישראל

שיירה של ענף ומוסדות התרבות והאמנות מכל רחבי הארץ תצא מחר (שלישי) בשעה 17:00 למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. "זה יהיה אירוע מחאה חסר תקדים בהיקפו של פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל בו חברים מאות מוסדות מכל תחומי התרבות מכל רחבי הארץ וכוללים תיאטרון, מחול, מוזיקה, מוזיאונים, בתי ספר למשחק, פסטיבלים, מוסדות קולנוע ועוד", נמסר. למחאה הצטרפו ארגון אמ"י – אגודת אמני ישראל, שח"ם – ארגון השחקנים בישראל, איגוד המוזיקאים החדש, אלה – איגוד תיאטרוני הילדים והנוער, פורום היכלי התרבות, פורום עמותות התרבות הערביות, בת״י, אגודת מעצבי הבמה בישראל, איגוד המחזאים, איגוד המוסיקאים, עמותת הכוריאוגרפים לתיאטרון, איגוד הבמאיות והבמאים בקולנוע והטלוויזיה, אסיטז'- המרכז הישראלי לתיאטרון ילדים ונוער, איגוד האומנים הפלסטיים, פורום היוצרים הדוקומנטריים ועוד רבים.

הפגנת אנשי עולם התרבות הערבים במוצ"ש האחרון במושבה הגרמנית בחיפה (צילום: אל אתיחאד)

במסגרת המחאה, עובדי המוסדות, יוצרים, שחקנים, נגנים, רקדנים, עובדי אחורי הקלעים, וכל אנשי ענף התרבות יעלו לירושלים בשיירה הכוללת אוטובוסים ומכוניות מטעם מוסדות וענף התרבות בישראל. השיירה תיסע דרך כביש מספר אחד ותגיע לקראת ערב לבלפור.

שם יתקיימו מופעים ומיצגי תרבות שונים במחאה על אוזלת היד של הממשלה והריסת ענף התרבות בישראל. כמו כן, ראשי המחאה הודיעו כי מתוך דאגה עמוקה לעתיד העובדים והתרבות בישראל הם שוקלים פתרונות מרחיקי לכת לאור התנהלות הממשלה שהפקירה אותם ואת ענף התרבות בישראל. המחאה התארגנה במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את גרירת הרגליים של ראש הממשלה המואשם בפלילים בכל הנוגע לגיבוש מתווה תפעולי שימנע פשיטת רגל של ענף התרבות כולו על כל עובדיו ויוצריו כבר חמישה חודשים.

אנשי ענף התרבות הפגינו גם אמש מול ביתו של יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, בראש העין, במחאה על השיתוק המתמשך של הענף. את ההפגנה, בה השתתפו מאות אנשים, יזמה קבוצה של שחקנים הנקראת "צו 8 לפועלי התרבות", הקוראת לקץ ההתנהלות "העדינה והמנומסת" לדבריהם, בה נקטו עד כה ראשי הענף. בהפגנה נישאו 36 נאומים קצרים בני כדקה, "כמספר שרי הממשלה המנופחת" לדברי המארגנים. בין הנואמים היתה השחקנית אודיה קורן, שקראה "תקשיב לי, בני, הכלי הכי חזק שלנו זה הזיכרון, וכפי שאנחנו זוכרים טקסטים במשך שנים כך נזכור את מי שסגר את התרבות ללא נתונים והסברים. נזכור את מי שזלזל בנו, וכשכל זה ייגמר, נזכור את מי שיירפא את הנפש המרוסקת של העם הזה שאת ריסקתם. אלה נהיה אנחנו, אנשי התרבות".

יצוין שבמוצ"ש האחרון נערכה מחאה דומה של אנשי עולם התרבות בחברה הערבית. מאות הפגינו במושבה הגרמנית בחיפה, בהם חברי הכנסת של חד"ש ברשימה המשותפת, עאידה תומאסלימאן ויוסף ג'בארין, יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה ויו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, ד'חיל חאמד. ח"כ תומאסלימאן מסרה "השתתפתי בהפגנת האמנים, אנשי התרבות, והצוותים הטכניים בחיפה. הממשלה הזו לא נותנת פתרונות אמיתיים למי שכל פרנסתם נלקחה. תרבות היא הרוח של חיינו, והיא מושבתת כבר חצי שנה. הממשלה מוכרחת להעניק פיצוי לאמנים, ולא פחות חשוב מזה למצוא פתרונות שיאפשרו פעילות תרבותית בזמן המגיפה".

ההפגנה נערכה ביוזמת הזמרת אמל מורקוס ושנאמה בעצרת שנערכה בתום ההפגנה: לדבריה, "אנחנו הצאצאים של הפלסטינים שחיו פה לפני 1948, ובחרו ונאבקו להישאר. ואנחנו האזרחים שמתמודדים עם מדינה שלא רואה בנו שווים. ואנחנו מתעקשים בתוך הכאוס הזה להמשיך ליצור תרבות, מוסיקה ואמנות. אין לנו אפשרות לקום ולעזוב ולבנות קריירה במקום אחר, ועכשיו מצאנו את עצמנו בלי עבודה, בלי מעמד ובלי הערכה מספקת בתוך החברה שלנו".