פינוי-בינוי-ניצול: השיטה הישראלית להשתלטות על המרחב הכפרי הפלסטיני

דו"ח שפרסם בצלם בשבוע שעבר מספר את סיפור שבירתו לרסיסים של כלל המרחב הכפרי הפלסטיני בגדה המערבית שתחת כיבוש, על ידי התמקדות בדוגמא קונקרטית אחת: התהליך שעברו שלושה כפרים פלסטיניים במחוז שכם – עזמוט, דיר אלחטב וסאלם – מאז שהקימה ישראל את ההתנחלות אלון מורה בסמוך אליהם. כפרים אלה הם רק דוגמה לתהליכים רחבים המתרחשים בגדה המערבית, והם מייצגים את סיפורם של מאות יישובים פלסטינים נוספים בגדה המערבית, שעל אדמותיהם הוקמו התנחלויות ישראליות.

2016-12-11_194010

שלושת הכפרים במחוז שכם, בדומה ליישובים פלסטיניים רבים אחרים, התפתחו בזיקה למאפיינים הגיאוגרפיים של האזור. בהסתמך על האדמות החקלאיות, על שטחי המרעה ועל מקורות המים הטבעיים שלהם, נרקמו בהם כלכלה מקומית ומורשת תרבותית, הקושרות בין התושבים ובין סביבתם. החקלאות באזור הכפרים הייתה רובה ככולה מסורתית וכללה בעיקר גידול זיתים, עצי פרי נשירים, קטניות ודגנים בתנאי בעל. רעיית הצאן נשענה בעיקר על שטחי מרעה טבעי המתפרסים על פני המרחבים ההרריים של אלג'בל אלכביר (בעברית: ההר הגדול) ובוואדיות הסובבים אותו. כך, במשך מאות שנים, התבססו קהילות הכפרים על עיבוד חקלאי ועל מרעה כמקור מחייתן העיקרי.

במהלך השנים השתמשה ישראל בשורה של אמצעים – רשמיים ולא רשמיים – כדי לנתק את תושבי הכפרים מאדמותיהם ולהעבירן לידי מתנחלים. הצעד הראשון בתהליך זה היה הקמת ההתנחלות אלון מורה ב-1980 על 1,278 דונמים מאדמות הכפרים, שהשלטון הירדני רשם בטאבו כרכוש ממשלתי עוד לפני 1967. כשנתיים בלבד לאחר מכן, הכריז המפקד הצבאי על חלק מהאדמות הנותרות ממערב להתנחלות כ"שמורת טבע", ובכך כונן בפועל מרחב – הגדול בהרבה משטחה המוניציפלי של ההתנחלותשבו כל פעילות פיתוח, בנייה, עיבוד חקלאי חדש ומרעה שמבקשים הפלסטינים לעשות, מחייבים אישור מראש מישראל. בשנת 1987 הוכרזו כ-1,700 דונמים משטח שמורת הטבע כ"אדמות מדינה", ומ-1998 שוכן בתחומם מאחז ישראלי.

בכמו כן, מהלך השנים גזלה ישראל מהפלסטינים מאות אלפי דונמים של קרקע – ובהם שטחי מרעה ושטחים חקלאיים – שאותם הקצתה בנדיבות להתנחלויות. חלקם הוכרזו "שטחים צבאיים סגורים" ונאסר על פלסטינים להיכנס אליהם בלי היתר; אחרים נגזלו באמצעות קביעת עובדות בשטח ותוך שימוש באלימות. כיום גרים ברחבי הגדה המערבית (כולל מזרח ירושלים) כ-580 אלף אזרחים ישראלים, ביותר ממאתיים התנחלויות, הנהנים כמעט מכל הזכויות המוקנות לאזרחים החיים בתוך גבולות הקו הירוק.

עוד על הדו"ח: http://www.btselem.org/hebrew/publications/summaries/201612_expel_and_exploit