'עידן ההסדרה' – פורסם דו"ח על ועדת זנדברג להכשרת מאחזים ובנייה בלתי חוקית בהתנחלויות

ועדת זדנברג הגישה לפני כשנה לראש הממשלה את הדו"ח המסכם של עבודתה. מטרתו של הדו"ח היא לתת בידי ממשלת הימין כלים להכשרה בדיעבד של עשרות מאחזים ושכונות שהוקמו ללא אישור ובאופן בלתי חוקי בגדה המערבית. לצורך יישום הדו"ח מינה הקבינט המדיניביטחוני צוות בראשות פנחס ולרשטיין שתפקידו לפעול ליישום המלצותיה של ועדת זנדברג בתוך שלוש שנים.

2019-04-18_204250

"יש דין" פרסם נייר העמדה תחת הכותרת "עידן ההסדרה", בו הוא מציג ומנתח את עיקרי הממצאים של דוח זנדברג לגבי הקשיים "להסדיר" את הבנייה הבלתי חוקית, ואת המלצות הוועדה כיצד להתגבר על קשיים אלה ולהביא להכשרה רטרואקטיבית שלה. נייר העמדה כולל הסבר וניתוח של מונחים כגון תקנת השוק, איחוד וחלוקה, הפקעה ועוד – כולם פתרונות משפטיים מפוקפקים שנבחנים בהקשר של "הסדרה".

לצד סקירה וניתוח של המלצות הוועדה, נייר העמדה מציג הערכות לגבי מספר המאחזים והמבנים שהדוח עוסק בהם אך נמנע מלמנות אותם, את צעדי היישום שכבר ננקטו ואת ההשלכות של יישום ההמלצות שבדוח. כמו כן, עוסק נייר העמדה בחשיבותו של דוח ועדת זנדברג ובהבדלים בינו לבין "חוק ההסדרה".

לדברי העמותה, משמעותה האמיתית של המילה המכובסת "הסדרה" היא "פגיעה בזכות הקניין של הפלסטינים, והשלמה עם מעשה גזל (גם אם במקרים מעטים הגזל נעשה שלא ביודעין) ונישול של בעלי הקרקע. המאחזים והשכונות שהדוח מציע מתווה להכשרתם הוקמו לפני שנים, תוך השתלטות בלתי חוקית על אדמות פלסטיניות ופגיעה בזכות הקניין של בעלי האדמות הפלסטינים. עד לאחרונה שמרה ישראל, לפחות למראית עין, על מציאות משפטית שלפיה מקומות שהוקמו ללא אישור ותוך הפרת חוק וגזל אדמות פרטיות, נחשבו בלתי חוקיים וזכותם הרשמית והמשפטית (דה יורה) של בעלי האדמות הפלסטינים נשמרה, גם אם זכותם המעשית (דה פקטו) נפגעה קשות או נשללה כליל. כעת מבקשת המדינה למסד ולנרמל את מעשה הגזל ולהעניק לו מעמד של חוקיות. במעשה 'ההסדרה' רשויות המדינה מעניקות פרס למי שגזלו אדמות לאלהם ובנו עליהן תוך הפרת חוק בוטה".

עוד ציינו ש"מאמצי ה'הסדרה' שמובילה ממשלת ישראל אינם כוללים הכשרה בדיעבד של כלל המבנים שהוקמו בניגוד לחוק בגדה המערבית. הם מתייחסים לבנייה ישראלית בלבד, ובכך מוסיפים נדבך חדש לאפליה, הקשה ממילא, של הפלסטינים תושבי הגדה המערבית בכל הנוגע להקצאת קרקעות ולתכנון ובנייה".

לקריאת נייר העמדה המלא https://bit.ly/2OCa5lK :