סרבן הכיבוש מתן הלמן שוחרר מהצבא בתום שש תקופות מעצר

סרבן הכיבוש מתן הלמן השתחרר מהכלא בתום שש תקופות כליאה ו-110 ימי מחבוש. הנימוק לפטור שניתן עלידי ועדת איהתאמה: "התנהגות רעה וחמורה".

2018-04-26_203413

מתן הלמן (צילום: מסרבות)

הלמן, בן 20 מקיבוץ העוגן, התייצב לראשונה בחודש נובמבר האחרון בלשכת הגיוס בתל השומר והודיע על סירובו להתגייס לצבא. מאז נשפט הלמן לשש תקופות מאסר שהגיעו במצטבר ל-110 ימים, אותם ריצה בכלא שש. בתצהיר שהגיש לוועדת המצפון בפניה התייצב לפני כחודש כתב הלמן: "נחשפתי לכיבוש לראשונה כשהבהירו לנו בתנועת הנוער מה קורה בשטחים. אני זוכר כמה מופתע הייתי לשמוע על הסגר, על המחסומים, על הריסות הבתים, על השליטה הישראלית במים, בחשמל, בתשתיות, על עצם העובדה שאנחנו שולטים במיליוני אנשים שאין להם זכות בחירה או אזרחות באף מדינה, הופתעתי מכך שרק אז שמעתי על כך לראשונהזו נראתה לי עובדה כבדת משמעות מכדי להיות מוסתרת. התביישתי שאני חי לי את חיי הנוחים והבטוחים, חופשי ועצמאי בקיבוץ בו גדלתי, בלי לדעת אפילו שיש מי שמשלם את המחיר. לאחר שנה של התחבטויות, החלטתי לסרב". בקשתו נדחתה על ידי הוועדה.

בסופו של דבר הלמן קיבל את הפטור המיוחל אתמול בערב. עם צאתו מהכלא אמר: "אם חמישים שנות כיבוש לא הספיקו, אז הדיווחים על ההרג משולח הרסן בגבול עזה בשבועות האחרונים אמורים להדיר שינה מכל מי נשארה בו מעט אנושיות והבנה שהמעשים הללו הם הגורם להמשך ההסלמה ומעגל הדמים. אני יוצא מהכלא בראש מורם ובידיעה שבנות ובני נוער רבים בישראל שהם בעלי מצפון ויושרה, יוסיפו לסרב לקחת חלק בכיבוש ובמדיניות הדיכוי של ישראל כלפי הפלסטינים".

יצוין שעשרות הפגינו בשבת בצהריים מול כלא 6 הצבאי ודרשו לשחרר שני סרבני כיבוש: איילת ברכפלד והלמן. פעילי יש גבול ורשת מסרבות מסרו "באנו לעודד את איילת ומתן שיושבים בכלא בשל סירובם לשרת בצבא". במשמרת בתמיכה שאורגנה על ידי תנועת יש גבול. לאחר תום המחאה, כאשר בני המשפחה, החברים והתומכים הלכו, נשאר השלט שתלינו על ההר ובו נכתב: 'חופש לאסירות הפוליטיות!'".