נלחם בחוסר צדק ובכיבוש: נפטר פעיל השלום העקבי עזרא נאווי

פעיל שלום העקבי עזרא נאווי, שנאבק במשך שנים למען זכויות הפלסטינים שתחת כיבוש, נפטר אתמול (שבת) בירושלים. נאווי מת בגיל 69 ממחלה קשה, מספר חודשים לאחר שאובחן כחולה סרטן. נאווי, אינסטלטור במקצועו, מת בעיצומו של המשפט שמתנהל נגדו בעקבות תחקיר "עובדה", שבו נטען כי מסר מידע לרשות הפלסטינית על פלסטינים שמכרו קרקעות למתנחלים בשטחים הכבושים.

הפגנה לשחרורו של עזרא נאווי ושניים מחבריו במגרש הרוסים בירושלים, לפני שש שנים, ב-21 בינואר 2015 (צילום: אקטיבסטילס)

נאווי נולד ב-1952 בירושלים למשפחה של יוצאי מעיראק. כנער היה פעיל בתנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, בנק"י. הוא חידש את פעילותו הפוליטית במהלך האינתיפאדה השנייה, שבמהלכה נמנה עם מייסדי ארגון תעאיוש הישראליפלסטיני. פעילותו כללה הגנה על פלסטינים מפני תקיפות מתנחלים, סיוע להם בעת מסיק הזיתים וקציר החיטה, וסיוע במציאת הגנה משפטית וחשיפה תקשורתית.

בשל פעילותו הפוליטית הוא צבר אויבים רבים בקרב המתנחלים ונציגי ממשלת הימין. במהלך שנותיו כפעיל בשטחים הכבושים הוא נעצר ושוחרר עשרות פעמים. בריאיון שהענק ל"הארץ" לפני כ-15 שנה סיפר כי כבר לא יכול לספור כמה פעמים נעצר, נחקר ושוחרר בערבות בשל פעילותו בדרום הר חברון. ב-2018 הוגש נגדו  כתב אישום "בגין שיתוף פעולה עם כוחות הביטחון הפלסטיניים". באישום יוחס לו סעיף נדיר הפרת סעיף בהסכם אוסלו, לפיו אסור לאזרחים ישראלים לפעול בשירות כוח מזוין פלסטיניכאמור, הוא מת בשעה שמשפטו עדיין מתנהל.

חבריו בתעאיוש הספידו אותו במילים: "עזרא נוטע טוב בעולם. הוא היה כוח טבעי, עבודה למען שוויון, כבוד האדם וחוש הומור. עזרא נלחם בחוסר צדק ובכיבוש חמוש ברכבו (חצי תחבורה), בכובעו ובמסע התמידי לצדק. לרבים מאיתנו, בירושלים, מדרום להר חברון ובעולם, היה מדריך. לאורך חייו ניסו רבים להשיג אותו ואת פעילותו, אך הוא המשיך להילחם עד הסוף. אהבנו את עזרא, הערכנו אותו עמוקות, ובהדרכת דרכו".