ניסנקורן רוצה לנהל מו"מ מול האוצר להעלאת שכר המינימום; כנס פעילים נערך בת"א

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן פנה אתמול (שני) במכתב רשמי לשר האוצר יאיר לפיד, ובו דרש לפתוח במשא ומתן להעלאת שכר המינימום. לדבריו, "לא ייתכן מצב שמשפחה בישראל לא מצליחה לסגור את החודש כי שכר המינימום לא מאפשר קיום בסיסי. זהו צעד מחויב במציאות שיש לבצעו כדי לצמצם את הפערים החברתיים בישראל". ניסנקורן הוסיף: "ההסתדרות תמשיך לפעול על מנת להוביל את השינוי החברתי וכולי תקווה כי שר האוצר יהיה שותף למהלך חשוב זה".

2014-11-04_191431

הזמנה לכנס הפעלים שנערך אמש (שני) באולם הגדה השמאלית בתלאביב

במכתבו לשר האוצר מביע ניסנקורן גם את רצונו לדון במציאת פתרון קבע לתופעת עובדי הקבלן בשירות המדינה. "מקור נוסף לתופעת 'העובדים העניים' בישראלהינו צורות העסקה פוגעניות, עוקפות ההסכמים הקיבוציים – עובדי קבלן, עובדי כתף אל כתף, חוזים אישיים וכיו"ב. תופעה אשר גדלה והולכת כל העת. יש לפעול לצמצום צורות העסקה אלה", כתב יו"ר ההסתדרות לשר האוצר. אף שהדרישה להעלאת שכר המינימום זכתה בתמיכת 77 חברי כנסת מכל סיעות הכנסת (למעט "יש עתיד"), אשר חתמו על הצעת חוק בנושא, הרי שההסתדרות, שהיא ארגון העובדים הגדול בישראל, טרם שמה את כובד משקלה למען קידום דרישה זו. לכן, משכה תשומת לב הידיעה שפורסמה ב-"כלכליסט" (29.10), לפיה יו"ר ההסתדרות, דן לאחרונה בנושא שכר המינימום עם שר האוצר ועם ראש נשיאות ארגוני המעסיקים, צבי אור. היעד עליו מדבר ניסנקורן – שכר מינימום של 4,700 שקלים בחודש – מהווה אומנם שיפור לעומת המצב הקיים, שכן כיום שכר המינימום הוא 4,300 שקלים בחודש, אך עדיין מדובר בדרישה מצומצמת מדי. לפי חישובי המוסד לביטוח לאומי, שכר הנמוך מ-4,750 שקלים בחודש ישאיר חלק גדול מהמשפחות העובדות בתוך מעגל העוני. גם לפיד שוקל העלאה של שכר המינימום, אך על פי הפרסומים, הוא מבקש לקבוע כי גובה ההעלאה יהיה 200 שקלים בלבד

הצעת החוק אותה יזם ח"כ דב חנין (חד"ש), מבקשת להבטיח שכר מינימום חודשי של 5,580 שקלים למשרה מלאה, כלומר – 30 שקלים לשעת עבודה. דרישה זו נתמכת גם בידי הארגון "כוח לעובדים", וכן בידי סיעת חד"ש בהסתדרות. בישיבת בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) שהתקיימה בשבוע שעבר, דרשה סיעת חד"ש כי ההסתדרות תצטרף למערכה. יצוין שסיעת "התנועה" (שבקואליציה), אישרה אתמול את ההצעה של השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, לשעבר יו"ר ההסתדרות\ לתמוך בהצעת החוק של ח"כ חנין בנוגע להעלאת שכר המינימום. סיעת "התנועה" הסמיכה את השר פרץ "לנהל את ההידברות עם כל הגורמים במשק, לרבות שר האוצר וההסתדרות, על מנת להשלים את המהלך".

אמש נפגשו עשרות פעילים חברתיים וחברים בהסתדרות ובכוח לעובדים כדי לדון בחידוש הקמפיין למען 30 שקל לשעה. במפגש שנערך באולם "הגדה השמאלית" בתלאביב סוכם להקים צוותי פעילים שיעסקו במגוון של פעילויות – מהקמת דוכנים ברחובות ועד להכנת חומר הסברה בעברית, ערבית ורוסית. כמה ממשתתפי הפגישה הביעו חשש ש"ההסתדרות יחד עם המעסיקים והאוצר מבשלים תוספת מסוימת לשכר המינימום – אך שלא תיתן מענה הולם לעוני ההולך וגובר בקרב מעמד העובדים".

לדף הפייסבוק של הקמפיין למען 30 שקל:

https://he-il.facebook.com/30minimum

עוד בנושא: בעמוד השער בגיליון השבוע של "זו הדרך"

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2014break/11/G43_2014.pdf