נחנך מלשינון: האבטלה מחריפה אבל הממשלה והמעסיקים עוסקים בבילוש אחר מובטלים

ממשלת הימין בשירות המעסיקים בעת העמקת האבטלה: שירות התעסוקה חנך היום (חמישי) "מלשינון" באמצעותו מעסיקים יכולים להלשין "על עובדים המסרבים לשוב לעבודה". הרעיון צץ במוחם של ראשי שירות התעסוקה עוד לפני הסגר השלישי. שירות התעסוקה פיתח מנגנון מקוון המאפשר למעסיקים שנתקלו בסירובי עובדים לחזור מחל"ת לדווח על כך לשירות ולהיעזר בכליו. משירות התעסוקה נמסר כי המלשינון  "גובש לאור שיח מתמשך בין שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים". מנגנון המדווח על מעסיקים שמסרבים להשיב עובדים לעבודה טרם פותח, כמובן.

רמי גראור, מנכ״ל שירות התעסוקה: ״במסגרת המאמצים להשבת דורשי עבודה למעגל העבודה ולחזרת המשק לשגרה, שירות התעסוקה פועל ללא לאות ובשיתוף פעולה פורה עם המעסיקים הבולטים ובראשם התאחדות התעשיינים. זוהי עת משבר שהיציאה ממנה תתאפשר רק במאמץ משולב של מדינה, מעסיקים ואזרחים״. ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, מסר "אנו מברכים על צעד זה של שירות התעסוקה". יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אף פנה אל גראור והחריף את הפגיעה במובטלים. אמיתי דרש להפסיק את תשלום דמי האבטלה למובטלים.

השבוע פורסם כי שיעור האבטלה,  הכולל את מחפשי העבודה שנותרו לא מועסקים, את העובדים שנעדרו מעבודתם בשל נגיף הקורונה (עובדים בחל"ת) וכן עובדים שפוטרו מעבודתם מאז תחילת משבר הקורונה במרץ 2020 הגיע ליותר מ-19%. במחצית הראשונה של דצמבר עמד שיעור האבטלה הרחב על 12.7% שהם כ-517 אלף איש. במחצית השנייה של דצמבר היה 13.7% (כ-566 אלף) ובמחצית הראשונה של ינואר הגיע ל-16.7% (כ-679 אלף עובדות ועובדים).