סערה במפלגת השמאל הגרמנית די לינקה על רקע שינוי בעמדתה על לקובה

סערה פקדה השבוע את מפלגת השמאל הגרמנית "די לינקה" על רקע שינוי בעמדתה המוצהרת של המפלגה ביחס לקובה. כיוון שהמפלגה היא חזית שמאל רחבה הכוללת סיעות רבות, היא גם גורם מאחד של חלק חשוב בשמאל הגרמני וגם זירה מרכזית, בה מתנהלים ויכוחים בין הזרמים שונים לגבי עמדותיו.

חברי המפלגה הקומוניסטית הגרמנית מפגינים בברלין בסולידריות עם קובה (צילום: אונזרה צייט)

 

לאורך השנים הייתה עמדת המפלגה בנוגע לקובה סלע מחלוקת מרכזי בין מחנות אלה. פעם אחר פעם ניסו גורמים סוציאל-דמוקרטיים וליברליים במפלגה לקדם עמדה ביקורתית ביחס למדיניות הממשלה הסוציאליסטית הקובנית, ואילו כוחות השמאל העקביים יותר, המתנגדים לאימפריאליזם, בלמו שינויים אלה.

בעבר, עמדות אנטי-קובניות עוררו סערה והתנגדות בקרב פעילי המפלגה. לדוגמא, לפני כשני עשורים חולל גרגור גיסי (אחד ממנהיגי המפלגה, המכהן כיום כנשיא סיעת השמאל בפרלמנט האיחוד האירופי) סערה כאשר כינה את פידל קסטרו "דיקטטור".

על רקע מחלוקת זו, ב-23 בינואר השנה שבר הוועד המרכזי של "די לינקה" את הטאבו סביב קובה, ואישר החלטה הנוגעת לעמדותיה תחת הכותרת: "סולידריות עם קובה". בעוד שרוב הסעיפים בהחלטה תומכים בקובה במאבקה נגד החרם האמריקאי הנמשך כמעט 60 שנה, נגד המצור ונגד ניסיונות ההפיכה המאורגנים מבחוץ, הסעיף האחרון עורר הדים: "עבור מפלגת השמאל, זכויות אדם הן אוניברסליות. הן חלות על כולם – בכל מקום! אנו קוראים להמשך הדיאלוג בקובה עם אמנים ואמניות כמו גם עם פעילים ופעילות ביקורתיים למען דמוקרטיזציה של החברה הקובנית".

אין זה מקרי כי ההצעה היא יוזמה של אחת מתוך 11 סיעות ב"די לינקה", "השמאל האמנציפטורי" שבקצה הסוציאל-דמוקרטי שלה. מה שנראה כסעיף תמים הקורא להידברות עם חלקים מהעם הקובני בפועל אינו כזה – הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה הקובנית ומביע תמיכה (אמנם בלתי-מפורשת) בכוחות האנטי-מהפכניים במדינה, הטוענים כי קובה אינה מדינה דמוקרטית. ההצעה נתפסה בקרב המתנגדים לאימפריאליזם כניסיון ליצור קרע בשורות "די לינקה" לפני הבחירות לפרלמנט הגרמני. אלה ייערכו ב-26 בספטמבר הקרוב ובהן מצפה "די לינקה" להגדיל את כוחה בבונדסטאג (הפרלמנט הגרמני). כך במקום לנהל דיון בנושא השנוי במחלוקת, אושרה ההחלטה כמעין פשרה הכוללת "התחנפות" לכלל הזרמים במפלגה.

בהודעה לתקשורת הגיבה המפלגה הקומוניסטית הגרמנית בביקורת על הגישה האדנותית שבעמדה החדשה של "די לינקה" וכתבה: "אנו בטוחים שקובה אינה זקוקה להמלצות כאלה". עוד נכתב בהודעה: "עבור המפלגה הקומוניסטית הגרמנית הדבר ברור: סולידריות עם המהפכה הקובנית וסולידריות עם דרך הבנייה המאתגרת הן שקובעות באיזה צד של המתרס נמצאים – בצד האימפריאליזם והכוחות האנטי-מהפכניים או בצד הסולידריות הבינלאומית והאינטרנציונליזם של המעמד העובד".

גם הארגון "קובה סי" המזוהה עם מפלגת השמאל הגיב במורת רוח לסעיף השנוי במחלוקת: "גם למען עצמה, על מפלגת השמאל לדבוק בעקרונות מדיניות החוץ שלה ולהתנגד לנטישה של עמדות השלום והאינטרנציונליזם, אותה מקדמים כמה מחברי סיעתה בבונדסטאג. זו הדרך היחידה לשמור על אחדות המפלגה ולהפוך את השמאל שוב לכוח חזק ובעל השפעה".

דניאל אלסון

הרשימה פורסמה השבוע ב"זו הדרך"