משמר זכויות אדם: בהתקפות צה"ל לא חוקיות נהרגו ילדים ואזרחים רבים

הארגון הבינלאומי משמר זכויות אדם, שמקום מושבו בניו יורק, פרסם אמש (שישי) דו"ח מקיף על הלחימה ברצועת עזה. הדו"ח עולה כי על ישראל להפסיק את ההתקפות הגורמות לאובדן חייהם ורכושם של אזרחים תוך הפרה של דיני המלחמה. הארגון חקר שמונה התקפות אוויריות של ישראל שנראה כי בוצעו תוך הפרה של דיני המלחמה בטרם החלה המתקפה הקרקעית ב-17 ביולי 2014. הממצאים, והדיווחים על נפגעים נוספים רבים מקרב האזרחים מגבירים את החששות לביטחונם של אזרחים במהלך המתקפה הקרקעית.

2014-07-26_160255

ילדה פלסטינית בוכה לאחר ההתקפה על בית ספר של אונר"א בבית חאנון, ביום חמישי שעבר. בהתקפה נהרגו 17 בני אדם ונפצעו 200 נוספים (צילום: אקטיבסטילס)

יותר מ-200 פלסטינים נהרגו מאז החלה ישראל במתקפה הקרקעית שלה. מספרם הכולל של ההרוגים מאז החלה הלחימה ב-7 ביולי עומד על יותר מ-500 בני אדם, רובם אזרחים פלסטינים, כך על-פי דיווחי הסוכנויות ההומניטאריות של האו"ם. לדברי אריק גודלשטיין, סגן מנהלת חטיבת המזרח התיכון בארגון "ישראל לא יכולה להסתפק בכך שהיא מתרצת התקפות לא חוקיות – היא צריכה להפסיק אותן".

ההתקפות שארגון חקר כללו התקפת טילים שבה נהרגו ארבעה ילדים על רציף בחוף ימה של עזה ושלושה נוספים נפצעו, התקפות רבות, במשך מספר ימים, על בית חולים שבו מאושפזים אנשים הסובלים משיתוק וקשישים, התקפות על מה שנראה כבית מגורים אזרחי ומכונית של אנשי תקשורת, וארבע התקפות שתועדו קודם לכן. ברבים מהמקרים האלה, אם לא בכולם, יצוין שמשמר זכויות אדם לא מצא כל ראיות להימצאותה של מטרה צבאית. "העובדה שהכוחות הישראליים אינם מכוונים את ההתקפות על מטרות צבאיות היא הפרה של דיני המלחמה. ייתכן גם כי כוחות ישראליים תקפו ביודעין או בחוסר זהירות אנשים שהיו בבירור אזרחים, כגון ילדים, ומבנים אזרחיים, לרבות בית חולים – הפרות כאלה של דיני המלחמה מעידות על פשעי מלחמה". עוד נמסר כי "ארגונים פלסטינים חמושים המשיכו לירות רקטות, שהן נשק חסר הבחנה כאשר הן מכוונות על ריכוזי אוכלוסייה ישראלים, תוך הפרה של דיני המלחמה".

לדו"ח המלא (בעברית):

http://www.hrw.org/he/news/2014/07/25