מק"י וחד"ש: דיכוי הפגנת המחאה ברמאללה – סכנה למאבק הפלסטיני

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אמש (שני) גילוי דעת חריף נגד דיכוי ההפגנות שנערכו ברמאללה על כוחות הביטחון הפלסטיני. יצוין שגם הקומוניסטים הפלסטינים החברים במפלגת העם פרסמו אף הם הודעת גינוי נגד ראשי הרשות הפלסטינית. הכל חלק לאחר שבאסל אל אערג', בן 33 מבית לחם, נהרג בידי חיילי צה"ל ומג"ב ביום שני שעבר, בדירה ששימשה לו מסתור בעיירה אל-בירה שליד רמאללה. לפי הצבא, אל אערג' היה מבוקש על ידי כוחות הביטחון ונהרג בחילופי אש עם חיילי צה"ל שהגיעו לעצור אותו. לפי מקורות פלסטיניים, הצבא ירה טיל אל הבית שבו הסתתר. הריגתו הציפה מחדש את הדיון בשיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל ועוררה מחאות שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים מדכאים וכרגיל –  מציתים בכך גל מחאות נוסף.

דיכוי ההפגנה שנערכה ביום ראשון מול בניין בית משפט השלום באל-בירה, שבה השתתף גם אביו של אל אערג', אינו חריג.  אנשי משטרה פלסטינים דיכאו מאז הקמתם הפגנות ואף מחאות חברתיות ומעמדיות רבות. אבל הנסיבות בכל זאת יוצאות דופן: בתוך הבניין היה אמור להתקיים משפטם של שישה צעירים שמואשמים באחזקת נשק בלתי חוקי ובסיכון חיי אדם. רק אחד מהם היה באולם, ארבעה נוספים עצורים בידי כוחות הביטחון הישראליים זה כמה חודשים והחמישי הוא אל עראג'. בחוץ קראו כמה עשרות מפגינים, בהם נשים צעירות ופעילים ותיקים נגד הכיבוש הישראלי, קריאות נגד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. כוחות הביטחון ניסו למנוע שידור ישיר של ההפגנה ומיד פוזרו המפגינות והמפגינים בדחיפות, מכות אלות ובאמצעות רימוני הלם וגז מדמיע שהתפזר ברחוב שיש בו גם בית ספר וגן ילדים. בין הפצועים שהובלו לבית חולים היה גם האב השכול. יצוין שאתמול (שני) נערכו הפגנות הגדולות יותר, בהן לקח חלק קהל רב. על כך מסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד".

2017-03-14_200256

ההפגנה שנערכה אתמול (שני) במרכז רמאללה (צילום: אל אתיחאד)

בגילוי הדעת שפרסמו חד"ש ומק"י נאמר ש"אין שום סיבה שיכולה להצדיק את הפיכת כוחות הביטחון הפלסטינים לכלי לדיכוי של בני העם הפלסטיני, המקריבים את חייהם ונלחמים בכיבוש. דיכוי זה מהווה פגיעה קשה במאבק הפלסטיני, בחוסנו ובאמון במוסדותיו. פעולה זו מרחיבה את הקרעים ומשרתת את הכיבוש ואת מדיניותו הנפשעת. המצפן של כל הכוחות הפלסטינים צריך לסמן את הכיבוש הישראלי כאויבו העיקרי של העם הפלסטיני. על כן, יש להוביל למסע הידברות לאומית, בכדי למנוע פגיעה נוספת באחדות הלאומית הפלסטינית".

עוד קוראות מק"י וחד"ש לאש"ף "למלא תפקיד מרכזי יותר למען קידום המאבק העממי הרחב נגד הכיבוש ועוולותיו. יש לבסס מאבק זה על תוכנית מקיפה שבמהלך גיבושה ינותח המצב הקים לעומק, ותישקל מחויבותה של הרשות הפלסטינית לשאריות הסכמי אוסלו – הסכמות שישראל חדלה מלכבד. ישראל מפירה באופן קבוע את התיאום הביטחוני, כפי שהשתקף בבוטות בחיסולו של באסל אל ערג׳ בלב ראמאללה – עיר שנחשבת למעוז שליטתה של הרשות הפלסטינית".