מערכת הבחירות של חד"ש: זו הזדמנות שלנו להחזיר קולות הביתה

הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הן הבית הפוליטי שלי. הן הבית של הערכים שלי. הן מייצגות כמיהה וחתירה לשלום, לשוויון ולצדק. אלה הערכים שהובילו אותי לסרב לשרת בצבא הכיבוש ולשבת בכלא; אלה הערכים המנחים אותי בכל פעילותי הפוליטית.

2019-01-29_210407

אני שמחה מאוד להיות כאן ולקחת חלק בשלב החשוב שלשמו התכנסנו – לדון בעקרונות ובערכים שלנו לקראת הבחירות הקרובות. בעזרת הניתוח של מועצת חד"ש לגבי הפעילות שלנו בכנסת ה-20, נוכל לשכלל את המסרים שלנו ואף לקדם נושאים רבים יותר. עלינו לדאוג להיותנו רלוונטיים בתקופה זו, אך גם לשמור את חד"ש ומק"י ככוח השמאלי הנגדי, העקבי והמתקדם ביותר אל מול הימין הקיצוני.

אולי ברור מאליו לומר זאת, אך חשוב לדבוק ולהתמיד בשותפות היהודית-ערבית. זה הבסיס לפעילותנו. חיוני שנדגיש לאורך כל הקמפיין הקרוב, שחד״ש פועלת למען האינטרסים של שני העמים בארץ. עלינו למצוא דרכים חדשות להעביר את המסר העיקרי הזה לציבור הרחב.

דבר נוסף הוא חשיבות הייצוג לנשים. חשוב מאוד שנקדם השתתפות, פעילות ומעורבות של נשים בחד"ש. עלינו להבליט את פעילות חד"ש לקידום שוויון האישה בשנים האחרונות, ובראשה את פעילותה פורצת הדרך של ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ואת חלקן של פעילות חד"ש בשביתת הנשים הגדולה ובהפגנות נגד אלימות כלפי נשים.  במועצה הבוחרת של חד"ש בתחילת פברואר, ייתכן שתיבחר יותר מאישה אחת במקום ריאלי ושתתעתד לייצג את חד"ש בכנסת ה-21.

כאן אבקש להתעכב ולחזור לבסיס ניתוחנו הפוליטי: בלב המאבק הרצוף לשינוי ולהחלפת השיטה החברתית-כלכלית הקיימת, קיימים המאבקים בקפיטליזם ובפטריארכיה. הדיכוי המגדרי והדיכוי המעמדי הם שני פניה של אותה מערכת נצלנית. אין אנחנו יכולים להבין את הפטריארכיה או את הקפיטליזם בלי להבין את שתיהן יחד.

ההון מבקש לשמר את יחסי הייצור ואת יחסי הכוח הקיימים – המעמדיים וגם המגדריים. המנגנונים שאחראים על שימור היחסים הללו מגיעים עד יחסי המשפחה והקהילה. זאת, משום שבתוך התא המשפחתי נוצר ומשועתק כוח העבודה שעליו מושתתת המערכת הקפיטליסטית כולה.

ללא עבודתן של נשים בתוך המשפחה ויחסי הניצול המגדריים, מערך היחסים המעמדיים הקיים לא יכול היה להתקיים. לכן, הדיכוי המעמדי כרוך בהכרח בדיכוין של נשים. זה נדבך חשוב שעלינו לזכור במאבקנו נגד הקפיטליזם, שחלק בלתי-נפרד ממנו הוא המאבק לשוויון האישה.

מועמדי חד"ש, שתבחר מועצת חד"ש הקרובה, יצטרכו להמשיך את העשייה המרשימה של חברי הכנסת של חד"ש בכנסת ה-20. חברי הכנסת של חד"ש יזמו חקיקה חשובה, בלמו חוקים מסוכנים וגזעניים, ועבדו ימים כלילות על מנת לשמור על הטון העקבי והייחודי של חד"ש במסגרת הרשימה המשותפת.

כעת, בקמפיין הבחירות הנוכחי, זה הזמן להדגיש פעילות זו. חיוני לעשות זאת כדי להחזיר הביתה תומכים שחדלו מלעשות כן בבחירות האחרונות. ישנם מי שנהגו להצביע חד"ש בעקביות, והפסיקו בעקבות הקמת הרשימה המשותפת. רובם שייכים לבסיס התמיכה של חד"ש בציבור היהודי.

זאת ההזדמנות שלנו להחזיר את הקולות הללו חזרה. זה קשור לא רק לאופן שבו חד"ש תרוץ בבחירות הקרובות ובמסגרת אילו בריתות פוליטיות. זה תלוי בנו: עלינו להדגיש את ההישגים שלנו, ואת העובדה ששמרנו על עמדותינו ועל כוחנו בין כל הכוחות מסביב שמשנים את עורם שוב ושוב.

כשחד"ש משתנה, כשאנחנו משתנים – היא משתנה לטובה. כשחד"ש משתנה, היא הופכת כוח מתקדם יותר, הפועל תמיד למען ערכי השוויון והשלום. חד"ש פועלת, בכנסת וברחוב, לאיחוד מאבקים, עומדת בסולידריות עם העובדים ועם האוכלוסיות המוחלשות, ושוקדת על יצירת חזית עממית רחבה נגד הימין הקיצוני ולמען צדק.

מתוך נאום שנשאה עמרי ברנס במועצת חד"ש האחרונה

והמתפרסמים בגיליון השבוע של "זו הדרך"