ממשלת הימין פרסמה מכרז לבנייה בשטחים הכבושים – ייסגר יומיים לפני השבעת ביידן

בהוראת ממשלת הימין, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה אתמול (ראשון) מכרז לבניית שכונה חדשה בגבעת המטוס שבמזרח ירושלים תחת כיבושהתוכניות להקמת השכונה, שתנתק את הכפר הפלסטיני בית צפאפא מיישובים אחרים, הושלמו בשנים האחרונות, אך הבנייה הוקפאה בעקבות לחצים בינלאומייםהמכרז להקמת השכונה ייסגר יומיים לפני השבעתו המתוכננת של ג'ו ביידן כנשיא ארצות הברית.

פעילי תנועת שלום עכשיו תלו הבוקר (שני) שלט בכניסה לגבעת המטוס שמעבר לקו הירוק בירושלים. על השלט נכתב כי "כאן ייקבר חזון שתי המדינות" (צילום: שלום עכשיו)

השכונה ממוקמת בין בית צפאפא להתנחלות הר חומה, ובארה"ב ובאיחוד האירופי הביעו חשש כי הקמתה תפגע ברצף הטריטוריאלי העתידי במרחב הפלסטיני בירושלים. במכרז שפורסם הוגדל מספר יחידות הדיור המתוכננות להיבנות בשלב ראשון ב-180, וכעת אמורות להיבנות 1,257 יחידות. שיטת המכרז שונתה ממחיר למשתכן למחיר מופחת, והתאריך האחרון להגשת הצעות למכרז הוא 18 בינואר 2021.

בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי פקידים ברמ"י ובעיריית ירושלים התבקשו לזרז את הטיפול בתוכניות בניה מעבר לקו הירוק לפני חילופי הממשל בוושינגטון, מחשש שהנשיא הנבחר יחזיר את מדיניות הקפאת הבניה.

סגן ראש העיר ירושלים, אריה קינג, בירך בראיון לערוץ 7 על הוצאת מכרז הבניה הראשון בשכונת גבעת המטוס. "זו החלטה מבורכת של ממשלת ישראל וצריך לברך עליה 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'. עשר שנים אנחנו מתרוצצים כדי לקדם את הבניה בגבעת המטוס. התוכנית מאושרת כבר למעלה מ-5 שנים ושום דבר לא קרה. במשך השנים הפעלתי לחצים מכל הכיוונים ועברנו הרבה מערכות בחירות בהן נתניהו הבטיח שיבנה והוא לא בנה. אנחנו ממתינים לבנייה בפועל", אמר קינג.

משלום עכשיו נמסר: " משלת נתניהוגנץ פרסמה מכרז להתנחלות חדשה במקום שאפילו בממשלות הימין הכי קיצוניות לא בנו בו בגבעת המטוס. בנייה בגבעת המטוס בנייה תמנע את האפשרות לרצף טריטוריאלי למדינה פלסטינית עתידית. זו מכה אנושה לאפשרות שאי פעם יהיה כאן שלום ופתרון של שתי מדינות לשני עמים. הממשלה שהוקמה לטפל בקורונה מנצלת את ימי הדמדומים של ממשל טראמפ לקבוע עובדות בשטח. אנו קוראים לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, ולחברי הממשלה שעוד יש בלבם טיפת אחריות לעתיד של כולנו לעשות כל מה שביכולתם כדי למנוע את האסון הזה ולעצור את המכרז לפני שיוגשו הצעות". "מה שקורה עכשיו זה שממשלת נתניהוגנץ מנצלת את הרגעים האחרונים שטראמפ עוד בבית הלבן וקובעת עובדות בשטח בלי דיון ציבורי ועל חשבון העתיד של כולנו", הדגישו.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אמר הבוקר כי הוא מודאג מאוד מהחלטת ממשלת הימין לפתוח את המכרזים לבניית גבעת המטוס. "אם הם ייבנו הם יחזקו את טבעת ההתנחלויות בין ירושלים ובית לחם ויפגעו בצורה רבה בסיכויים למדינה פלסטינית בעלת רצף בעתיד ולהגשמת פתרון שתי המדינות", אמר מלאדנוב. "בניית ההתנחלויות לא חוקית לפי החוק הבינ"ל ואני קורא לשלטונות לחזור בהם מהחלטה זו".