מחאות מול הכנסת: קבלת פנים רועשת צפויה לממשלת הימין בראשות הנאשם בפלילים

יו"ר הכנסת, בני גנץ, הודיע השבוע כי השבעת ממשלת הימין החדשה תתקיים מחר, חמישי, 14 במאי, בשעה 13:00. זאת, לאחר שההשבעה נדחתה בשל ביקורו הצפוי של שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו. ככה זה במושבות, מגיע נציגו של הביג צ'יפ ויש לעשות לו כבוד. לא יעלה על הדעת שפומפאו יידחה את ביקורו בגלל שהמקומיים מתכננים איזו ממשלה חדשה, הרי מה הם מסוגלים להחליט לבדם בלי עצתוהוראותיו?

ממשלת המנותקים על עשרות שריה וסגניהם, תופחת. הליכוד ביקש השבוע להגדיל את מספר השרים בממשלה אפילו ל-34, נוסף לראש הממשלה ולראש הממשלה "החלופי", וזאת במקום 30 כפי שתוכנן תחילה. על מספר סגני שרים – טרם סוכם. "ממשלת חירום" קוראים לה. הממשלה העומדת לקום תתרום למאבק באבטלה כנראה רק מילים. אבל כבר בצעדיה הראשונים היא הצליחה לסדר מקום עבודה עם שכר גבוה במיוחד לכ-50 פוליטיקאים ויותר.

אגב, קשה עד מאוד להעריך את תרומתה של הממשלה למאבק באבטלה, אם תהיה כזאת, שכן הביטוח לאומי הפסיק לפרסם את מספר מחוסרי העבודה. על פי הנתונים האחרונים שפורסמו לפני כשבועיים, היו בישראל כ-1.1 מיליון מחוסרי עבודה. יש רגליים להערכה ששיעור האבטלה עלה בשבועיים שחלפו.

לממשלה הישנהחדשה צפויה קבלת פנים רועשת: בעת השבעתה יתקיימו מול משכן הכנסת הפגנות רבות ומגוונות.

חד"ש קראה לחבריה ולאוהדיה למחות נגד "ממשלת הסיפוח והקיפוח"; פעילי "קואליציית ה-100%", המאגדת תנועות חברתיות, ארגוני עובדים וגם את חד"ש ומק"י, מתכוונים למחות נגד אוזלת ידה של הממשלה ונגד מדיניותה הניאוליברלית. גם תושבי הרשויות המקומיות הערביות יגיעו לכנסת כדי להפגין נגד האפליה הבוטה (ר' עמוד 3) שנוקטת הממשלה בחלוקת כספי הסיוע עקב משבר הקורונה. עוד יפגינו אנשי מחאת הדגלים השחורים, המקיימים מדי יום משמרות מחאה מול בתיהם של חברי הכנסת של כחוללבן שבגדו בבוחרים, ואשר בהנהגת הגנרלים גנץ ואשכנזי עומדים להצטרף לממשלת המואשם בפלילים. ואיננו שוכחים את עובדי אל על הנאבקים נגד פיטוריהם של מאות עובדים, שהפגינו השבוע מול האוצר ומול ביתו של ראש הממשלה.

רביםרבים יגיעו לכנסת ביום חמישי השבוע כדי למחות, ובצדק. הקמת ממשלה ימניתקיצונית וניאוליברלית נוספת היא אבן דרך בהידרדרות של המשטר בישראל לעבר פשיזם. בית המשפט העליון נכנע אף הוא ל"רוח התקופה" ופסק לטובת בנימין נתניהו וממשלתו. אך הרוב הפרלמנטרי בכנסת התומך בנתניהו פועל בסתירה לאינטרסים של רוב האזרחים, המתנגדים להמשך מדיניות הקיפוח והדורשים פיצוי הולם עקב פגיעת המגפה.

המצב הפוליטי החדש מטיל אחריות גדולה על הרשימה המשותפת, ובייחוד על חד"ש ומק"י. על כך עמד יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), שאמר השבוע בכנסת: "הלחץ הפרלמנטרי שלנו לא יספיק. מי שרוצה שינוי מהותי חייב להצטרף אלינו ברחובות".

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"