מחאות ברחבי העולם: ממשלת הונגריה הימנית העבירה חקיקה מפלה כלפי הלהט"ב

ממשלת הימין של ראש ממשלת הונגריה, וקיטור אורבן, העבירה בשבוע שעבר חוק השולל מזוגות לא נשואים את הזכות לאימוץ, וגם שני תיקונים בחוקה שיחמירו את המגבלות על הקהילה הגאה במדינה: "אמא היא נקבה ואבא הוא זכר", נקבע, וגם כי הונגריה "מגינה על הזהות האישית של מין הילדים בעת הלידה".

אורבן, שעומד לראשונה מול אופוזיציה מאוחדת, החריף בשנים האחרונות את האידיאולוגיה הימנית והגזענית שלו, הכוללת התבטאויות נגד מהגרים ומוסלמים שלדבריו "מסכנים את זהותה הנוצרית" של אירופה. החוקה קובעת מעתה כי משפחה היא כזו "המבוססת על נישואים ועל יחסי הוריםילדים. האימא היא אישה, האבא הוא גבר". היא גם קובעת שעל ההורים לגדל את ילדיהם ברוח המסורת נוצרית.

רווקים יידרשו מעתה להגיש בקשה למשרד לענייני משפחה, שבראשו עומדת קטלין נובאק הימנית קיצונית, המקדמת את מודל המשפחה המסורתית. "אל תאמינו לכך שאנחנו הנשים צריכות להתחרות ללא הפסקה עם גברים", אמרה בסרטון שפרסמה ביום שני שעבר. "אל תאמינו לכל שבכל רגע נתון אנחנו צריכות למדוד ולהחזיק באותן משרות ומשכורות גבוהות כמוהם".

ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם ותנועות להטב"ים גינו את המהלך של ממשלת אורבן. "זהו יום שחור לקהילה הגאה בהונגריה ויום שחור לזכויות האדם. החוקים הלהט"בפוביים הללו שהועברו בחטף בחסות מגיפת קורונה הם רק המתקפה האחרונה על אנשים מהקהילה הגאה על ידי שלטונות הונגריה", מסר דיוויד ויג, מנכ"ל סניף אמנסטי בהונגריה.

יצוין שלפני שבועיים חבר הונגרי בפרלמנט האירופי ממפלגתו של אורבן נאלץ להתפטר כשהתברר כי השתתף באורגיה המונית עם גברים בבריסלף האירוע נודע בעקבות פשיטת המשטרה הבלגית משום שהוא הפר את הגבלות הקורונה האוסרות התקהלויות במקומות סגורים. חבר הפרלמנט המדובר, יוז'ף שאייר בן ה-59, ובעל עמדות הומופוביות קולניות. בעבר לקח שאייר חלק פעיל בניסוח החוקה החדשה של הונגריה, המצהירה בין השאר כי נישואים יכולים להתקיים רק בין גבר לאישה. עוד דווח כי כשהשוטרים הגיעו למקום ניסה שאייר לברוח דרך החלון תוך היצמדות למרזב, אבל במהלך ניסיון הבריחה הוא נחתך, החל לדמם ונתפס. בתיקו נמצאו כדורי אקסטזי, שהוא טוען כי אינם שייכים לו ואין לו מושג כיצד הגיעו לתיקו. בעקבות הפרשה הודיע שאייר על התפטרותו.