ישראל חייבת לספק חיסונים לפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה

רגע לפני שמערכת הבריאות הישראלית מתחילה את מבצע החיסונים נגד הקורונה, ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) פנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים הכבושים, האלוף כמיל אבו רוקון, בדרישה כי החיסונים יסופקו גם לפלסטינים הנתונים לשליטתה של ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה.

על פי נתוני המשרד לעניינים הומניטריים של האו"ם, בין ה-3 ל-16 בדצמבר נצפה גידול מתמשך במספר הנדבקים בקורונה בשטח הפלסטיני הכבוש. לדברי משרד הבריאות הפלסטיני יותר מ-25 אלף פלסטינים נוספים נמצאו חיוביים לנגיף בבדיקות. עם זאת, העלייה במספר הנדבקים הפעילים הייתה קלה בלבד, מ-22,336 ל-25,068, הודות לעובדה שכ-25,400 בני אדם החלימו. המספר המצטבר של הנדבקים הגיע כעת ל-131,037. מספר המטופלים ביחידות הטיפול הנמרץ זינק מ-67  ל-137, ומספר המונשמים מבניהם עלה מ-14 ל-39.

302 בני אדם בסך הכול מתו, נתון המביא את מספרם המצטבר של המתים מהנגיף ל-1,156 מהם 936 בגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, ו-220 ברצועת עזה. ב-12 בדצמבר תועדו בגדה המערבית 33 מתים, שיעור המתים היומי הגבוה ביותר מאז תחילת המגפה. שיעור הקטלניות בשטח הפלסטיני הכבוש, כלומר שיעור המתים מבין הנדבקים המאומתים המזוהים, הוא כ-0.9%, בדומה לשיעור בישראל, אבל נמוך יותר מאשר בירדן (1.3%) ובמצרים (6.7%).

ע'אדה מג'אדלה, מנהלת מחלקת שטחים כבושים ברופאים לזכויות אדם, דורשת ממשרד הבריאות לגבש קריטריונים להקצאת חיסונים בהיקף שישוריין מראש לפלסטינים. זאת, מכיוון שאלה מצויים תחת שליטה וכיבוש ישראליים המונעים מהפלסטינים לממש בעצמם את זכותם לבריאות, ומכיוון שאין להם אפשרות לרכוש עצמאית את החיסונים אלא דרך הרשויות בישראל. ברל"א הדגישו, כי ישראל "נושאת באחריות משפטית, מוסרית והומניטרית להתחסנות האוכלוסייה הפלסטינית שתחת שליטתה וכי אף מדובר במחויבות לפי החוק הבינלאומי. בארגון מפנים לאמנת ז'נבה הרביעית, המחייבת את ישראל 'להנהיג ולהפעיל את אמצעי המגן ואמצעי המנע הדרושים כנגד התפשטותן של מחלות מידבקות ומגפות' בשטחים שאותם היא כובשת".

עוד מתריעים ברל"א, כי הכוונה שפורסמה בתקשורת להעביר לרשות הפלסטינית ארבעה מיליוני חיסונים שפותחו ברוסיה מנוגדת למדיניות משרד הבריאות ולהסכמים עם הפלסטינים באשר לייבוא תרופות. זאת, מכיוון שמשרד הבריאות עומד על כך שיופצו בשטחים רק תרופות הרשומות בישראל לאחר שעברו את ההליכים המדעיים והרגולטוריים הנדרשים. הדבר אף מעוגן בפרוטוקול פריז, המסדיר את היחסים הכלכליים שבין ישראל לפלסטינים כחלק מהסכמי אוסלו. על אף שרל"א הביעה במספר הזדמנויות בעבר הסתייגות באשר להסכם ייבוא התרופות, מדגיש הארגון שכל עוד הסכמים אלה תקפים, לא יתכן שישראל תאפשר להעביר חיסון שלא אושר לאזרחיה, על מנת שלא לקיים את חובותיה כלפי הפלסטינים.

לאור זאת, דורשים ברל"א כי החיסונים שיועברו לפלסטינים יהיו אך ורק אלה שעברו את האישורים של מערכת הבריאות הישראלית. עוד דורשים בארגון, כי משרד הבריאות יתאם עם גורמי הבריאות ברשות לגבי הליך הרכש של החיסונים שיסופקו לפלסטינים, וזאת תוך קביעת לוח זמנים מוקדם ככל הניתן. ברל"א מדגישים, כי ספק אם לרשות הפלסטינית יכולת לממן בעצמה את רכישת החיסונים ואת חלוקתם ולכן על ישראל לשאת במימון המבצע כחלק מאחריותה לאוכלוסייה בשטחים הכבושים. בארגון הרופאים מתנגדים לכך שישראל תקזז את עלויות החיסונים מכספי המסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית.